sobota, 20 września 2008

Infiniti FX37 zadebiutuje w Paryżu

Podczas zbliżającego się Salonu Samochodowego w Paryżu, firma Infiniti zaprezentuje model FX37.

FX37 jest napędzany pochodzącym z Nissana 3.7-litrowym silnikiem benzynowym V6, który produkuje 316KM i rozpędza dość ciężkiego SUV-a od 0 do „setki” w niecałe 7 sekund. Równie imponująca jest prędkość maksymalna 232 km/h.

Modele FX37 GT będą standardowo wyposażone w 20-calowe obręcze aluminiowe, siedmiobiegową przekładnię automatyczną, skórzaną tapicerkę, podgrzewane przednie fotele, skrętne reflektory oraz czujniki parkowania.

Topowa wersja FX37 S otrzyma jeszcze większe, 21-calowe obręcze aluminiowe, sportowe siedzenia oraz system kontroli tłumienia Continuous Damping Control.

Samochód wjedzie do salonów sprzedaży na początku przyszłego roku, a jego cena będzie oscylowała wokół 55 000 Euro.


Źródło: Newspress, fot. Infiniti, informacja Moto Target

Nowe Renault Megane

Nowe Renault Megane jest owocem poszukiwań atrakcyjnej, eleganckiej i dynamicznej stylistyki. Łączy w sobie elementy zainspirowane światem sportu i pasją samochodową. Jest niezwykle solidne i cechuje się wysoką jakością wykończenia, widoczną w wycięciach i połączeniach elementów nadwozia oraz doborze materiałów. W nowym modelu wykorzystano doświadczenie i postęp w zakresie niezawodności i trwałości osiągnięty we wszystkich modelach marki.

Nowe Renault Megane dysponuje licznymi atutami pod względem komfortu i ergonomii. Jest wyposażone w blok zegarów analogowo-cyfrowych i nowe przełączniki ogranicznika-regulatora prędkości, ułatwiające odczyt dzięki zastosowaniu różnych kolorów. Posiada również liczne elementy wyposażenia wywodzące się z wyższego segmentu, jak karta hands free pozwalająca na otwarcie i uruchomienie samochodu oraz jego automatyczne zamknięcie po oddaleniu się kierowcy oraz system nawigacji Carminat Bluetooth® DVD. Po raz pierwszy pojawi się również zaprojektowany specjalnie system audio 3D Sound by Arkamys®.

Nowe Renault Megane zapewnia osiągi na miarę oczekiwań, jakie budzi dynamiczna stylistyka tego modelu: pełna kontrola oraz precyzja prowadzenia zapewniają przyjemną i bezstresową jazdę. Auto dysponuje nową, bogatą, ofertą silników dCi i TCE, które cechują się doskonałymi osiągami i są przyjazne dla środowiska. Dwa silniki wysokoprężne emitują poniżej 120g CO2/km.

Konstrukcja i wyposażenie Nowego Renault Megane zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa w tej kategorii. Model jest wyposażony w dwa czujniki zderzenia bocznego oraz dwukomorowe poduszki chroniące klatkę piersiową i miednicę, wprowadzone w Renault Lagunie III i umożliwiające ograniczenie skutków zderzeń bocznych.

Nowe Renault Megane jest przyjazne dla środowiska – 95% jego masy stanowią komponenty nadające się do recyklingu po wycofaniu samochodu z eksploatacji. Zawiera również niemal 12% tworzyw sztucznych pochodzących z odzysku (średnio 22 kg).

Wprowadzenie Nowego Renault Megane stanowi początek procesu odnowy gamy Renault w segmencie C. Reprezentuje on ponad jedną trzecią rynku samochodowego i od wielu lat jest największym segmentem w Europie Zachodniej. Ma duży wpływ na wyniki uzyskiwane przez Renault, zarówno pod względem wielkości sprzedaży jak i rentowności.

W 2010 roku gama Nowego Megane będzie obejmowała sześć modeli o zróżnicowanym charakterze. Produkowane w Palencji (Hiszpania) i Douai (Francja), przeznaczone będą głównie dla klientów europejskich. Dodatkowo na rynkach pozaeuropejskich będą proponowane również inne wersje, w których marka wykorzysta specjalne rozwiązania techniczne dostosowane do lokalnej specyfiki.

Przez niemal dwa lata styliści i konstruktorzy Renault koncentrowali swoje wysiłki na trzech kierunkach działań, zmierzających do wzmocnienia osobowości poszczególnych modeli gamy Nowego Megane, zapewnienia równowagi pomiędzy parametrami użytkowymi przy jednoczesnym dążeniu do zdobycia pozycji best in class w odniesieniu do fundamentalnych kryteriów.

Nowe Renault Megane wejdzie do sprzedaży w listopadzie 2008 roku. Jest szesnastym samochodem wprowadzonym w ramach Kontraktu Renault 2009.


Źródło: Renault, fot. Renault

BMW na wystawie Mondial de l’Automobile Paryż 2008

Podczas targów Mondial de l’Automobile 2008 odbywających się od 4 do 19 października w Paryżu światowy lider producentów aut premium zaprezentuje swoje aktualne hity: światową premierę nowego BMW serii 7, pierwszą prezentację na targach nowego BMW serii 3 i najnowsze efekty strategii rozwoju BMW EfficientDynamics.

Nowe BMW serii 7 budzi emocje w segmencie luksusowych limuzyn, oferując wyjątkowe wrażenia z jazdy, doskonały komfort podróżowania i stylistykę przekonująco łączącą sportową elegancję, nowoczesność i naturalną prezencję. Również najlepiej sprzedający się na świecie samochód klasy premium, BMW serii 3, zaprezentuje się jeszcze atrakcyjniej niż kiedykolwiek przedtem. Odpowiednie modyfikacje stylistyczne, udoskonalenia wnętrza auta i dodatkowe warianty silnikowe dają zarówno limuzynie, jak i touringowi jeszcze większą przewagę nad konkurencją.

Obie serie plasują się w światowej czołówce również pod względem wydajności. Dzięki nowoczesnym, zmniejszającym zużycie paliwa technologiom silnikowym i szeregowi innych elementów strategii BMW EfficientDynamics wszystkie warianty silnikowe BMW serii 7 i BMW serii 3 mogą pochwalić się w swojej kategorii mocy najlepszym stosunkiem mocy do zużycia paliwa. Umożliwia to strategia BMW EfficientDynamics. Żaden inny producent nie dysponuje tak szeroko zakrojoną i skuteczną strategią redukującą zużycie paliwa i emisję spalin. Dotychczas sprzedano już ponad milion pojazdów wyposażonych standardowo w aktualne elementy strategii BMW EfficientDynamics.

Wraz z debiutem nowego BMW serii 7 BMW EfficientDynamics wchodzi teraz do segmentu luksusowych limuzyn. Zakres zastosowanych elementów strategii, do których zaliczają się między innymi odzysk energii hamowania, sterowanie agregatami pomocniczymi w zależności od potrzeb, odprzęgana sprężarka klimatyzacji, inteligentna lekka konstrukcja, aktywna aerodynamika i opony o niższych oporach toczenia, daje nowemu BMW serii 7 również na tym polu wyraźną przewagę nad konkurencją. Nowe BMW 730d, wyposażone w nowy sześciocylindrowy silnik rzędowy Diesla o mocy 180 kW/245 KM i spalające w cyklu pomiarowym UE średnio 7,2 l paliwa na 100 km, jest najbardziej wydajnym samochodem w swoim segmencie.

W BMW serii 3 – inaczej niż w BMW serii 7 wyposażonym standardowo w sześciobiegową skrzynię automatyczną – pojawią się również takie elementy strategii BMW EfficientDynamics jak wskaźnik zmiany biegu (we wszystkich modelach z sześciobiegową skrzynią manualną) czy funkcja Auto Start Stop (we wszystkich modelach czterocylindrowych ze skrzynią manualną). Średnie zużycie paliwa wynoszące 4,7 l na 100 km i emisja CO2 na poziomie 123 g/km dają BMW 318d z silnikiem o mocy 105 kW/143 KM pozycję lidera w zakresie zużycia paliwa i emisji spalin w tym segmencie.

W roku modelowym 2009 BMW oferować będzie już 23 modeli zgodnych z przyszłą normą emisji spalin Euro 5. Ponadto nowe BMW 330d jest pierwszym modelem, który dzięki opcjonalnej technologii BMW BluePerformance już teraz spełnia wymogi normy Euro 6 zaplanowanej dopiero na rok 2014. Jesienią 2008 r. również ponad 23 aktualne modele BMW będą miały emisję CO2 nieprzekraczającą 140 g/km. Fakt, iż dotychczas sprzedano już ponad milion pojazdów z aktualną technologią BMW EfficientDynamics, pokazuje niesamowicie szerokie oddziaływanie tej strategii zmniejszającej zużycie paliwa i emisję spalin w ruchu drogowym. BMW Group spełni dla swoich marek dobrowolne zobowiązanie Europejskiego Związku Producentów Samochodów (ACEA), mówiące o obniżeniu w latach 1995 do 2008 zużycia paliwa całej floty wszystkich producentów o 25 procent.

Niezwykle wydajne i jednocześnie wyjątkowo atrakcyjne modele BMW dają we wszystkich segmentach możliwość połączenia radości z jazdy z ekonomicznością. Aktualnymi przykładami tego są, oprócz BMW serii 7 i BMW serii 3, również prezentowane na Mondial de l’Automobile 2008 nowe warianty wysokoprężne BMW serii 1: BMW 118d Cabrio i BMW 123d Cabrio. W wyższej klasie średniej zdecydowanie najbardziej wydajnym samochodem będzie BMW 520d o średnim zużyciu paliwa 5,1 l na 100 km i emisji CO2 na poziomie 136 g/km. Również modele SAV – BMW X5 i BMW X3 – oraz Sports Activity Coupé BMW X6 łączą wyjątkową radość z jazdy z wydajnością niespotykaną w tym segmencie. Podobnie niedoścignione są BMW X3 xDrive20d o mocy 130 kW/177 KM i średnim zużyciu paliwa 6,5 l na 100 km oraz BMW X6 xDrive35d o mocy 210 kW/286 KM i średnim zużyciu 8,3 l na 100 km.

Aby zapewnić sobie tę wyjątkową pozycję również w przyszłości, BMW intensywnie pracuje nad wprowadzeniem do produkcji seryjnej napędu hybrydowego, który zagwarantuje typową dla tej marki charakterystykę mocy oraz wymierną we wszystkich sytuacjach redukcję zużycia paliwa. BMW stawia przy tym na szeroko zakrojony hybrydowy system modułowy, aby móc zaoferować optymalne rozwiązanie dla każdego modelu („Best of Hybrid”). W Paryżu zaprezentowane będą dwa przykłady: BMW Concept 7 ActiveHybrid – z ośmiocylindrowy silnikiem benzynowym i zintegrowanym ze skrzynią biegów silnikiem elektrycznym jako wspomagające źródło napędu – oraz BMW Concept X6 ActiveHybrid, w którym ośmiocylindrowy silnik i napęd elektryczny połączono za pomocą innowacyjnej aktywnej przekładni dwutrybowej.

Targi Mondial de l’Automobile odbędą się w dniach od 4 do 19 października 2008 r. na terenie targów Porte de Versailles w stolicy Francji. Ponad 500 wystawców z całego świata zaprezentuje tam swoje aktualne produkty i nowości techniczne. Szacuje się, że tę jedną z najważniejszych wystaw samochodowych odwiedzi ok. 1,5 miliona zwiedzających z całego świata.


Źródło: BMW, fot. BMW

Chevrolet Volt

Historia General Motors zaczyna się nieco wcześniej niż 16 września 1908 roku. Ale w tym właśnie dniu Willam Durant zarejestrował spółkę General Motors Company. I nieprzerwanie do 2007 roku była największym producentem samochodów na świecie. Prawdopodobnie na tę okoliczność szefowie giganta postanowili przygotować coś specjalnego. Wybór padł na Chevroleta, samochód niedalekiej przyszłości z napędem elektrycznym.

Marka Chevrolet jest od 1911 roku nierozerwalnie związana z koncernem GM, jak zgodne małżeństwo.

Model zapewnia "elektryczne" szusowanie miejskimi aglomeracjami na dystansie 60 km z prędkością 64 km/h. Benzyna jest niepotrzebna, brakuje spalin, a ładowanie odbywa się z... gniazdka elektrycznego 230 V (120 woltów w Stanach Zjednoczonych). O kosmicznych przyspieszeniach i rolowaniu asfaltu GM milczy. Są za to wymierne oszczędności. Ale czy to się spodoba polskim kierowcom?

Projekt seryjnego Volta ewoluował stopniowo, jego wersję przedprodukcyjną zaprezentowano rok temu na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Detroit.

- Premiera produkcyjnej wersji Volta jest wspaniałym początkiem dla naszego drugiego stulecia - powiedział Rick Wagoner, dyrektor generalny GM

- Volt symbolizuje silne zaangażowanie GM w przyszłość, to jest rodzaj innowacji technologicznych jakich potrzebuje nasza branża, aby sprostać dzisiejszym i przyszłym wyzwaniom dotyczącym energii i ochrony środowiska - dodał Wagoner

W tego typu pojazdach aerodynamika gra kluczową rolę. Projektanci GM stworzyli samochód seryjny o zwartej linii nadwozia i małym Cx (poniżej 0,297). Aczkolwiek w modelu produkcyjnym zachowano wiele charakterystycznych cech stylizacji pojazdu koncepcyjnego: zamknięta osłona chłodnicy, graficzny obrys tyłu, zewnętrzne lusterka, światła LED i wiele innych.

Dzięki ścisłej współpracy inżynierów od aerodynamiki Chevroleta ze specjalistami GM, zespoły projektantów i stylistów stworzyły życiowy projekt. Setki godzin spędzonych w tunelu aerodynamicznym nie poszły na marne, opływowa sylwetka i niski Cx w połączeniu z nowatorskim napędem pozwoliły osiągnąć założony cel, czyli zasięg do 60 km (w cyklu MVEG) - bez użycia benzyny i emitowania salin.

Przestrzeń w środku zadowoli malkontentów

Wewnątrz, Volt oferuje przestrzeń, komfort, wygodę i elementy bezpieczeństwa nie gorsze niż w pięciomiejscowym sedanie. Nowoczesne przełączniki, atrakcyjne materiały, dwa wyświetlacze informacyjne i dotykowy system audio-nawigacyjny (zintegrowany ze zmianą biegów), odróżniają wnętrze hatchbacka od innych, zwykle szarych i podobnych do siebie samochodów na rynku.

W środku nowinki techniczne

Kierowca musi się przyzwyczaić do nowatorskiego pulpitu przypominającego kokpit samolotu sportowego.

- ciekłokrystaliczny wyświetlacz wskazań przyrządów, konfigurowany przez kierowcę,

- 180-milimetrowym dotykowy wyświetlacz TXT informacyjny w standardzie,

- dotykowe przełączniki systemu klimatyzacji i centrum audio,

- opcjonalny system nawigacji z pokładowym twardym dyskiem do nawigacji i muzyki w formacie mp3,

- w standardzie Bluetooth i USB/iPod do transferu muzyki

Volt zapewne zapewne będzie prekursorem nowatorskich pojazdów ekologicznych wprowadzając serię E-REV (Extended-Range Electric Vehicle) tj. pojazd z napędem elektrycznym o zwiększonym zasięgu).

Jak to pracuje?

Większości czytelników Chevrolet Volt kojarzy się z podręcznikowym napędem hybrydowym jak w Lexusie, Toyocie czy Hondzie. Ale to tylko pozory. W rzeczywistości Volt wykorzystuje energię elektryczną podczas rozpędzania i jazdy z zadaną prędkością. W podróży, powyżej 64 km, hatchback jest doładowywany energią z 16-kWh akumulatora litowo-jonowego.

Po wyczerpaniu energii akumulatora, do pracy wchodzi mały silnik iskrowy zasilany benzyną E85 (etanol 85 proc, benzyna 15 proc.), który napędza generator. Wirujące pole magnetyczne maszyny synchronicznej (poprzez układy dopasowujące i falowniki), niezauważalnie i bezszelestnie zaczyna dostarczać energię elektryczną. Energia jest wystarczająca by zasilić elektryczną jednostkę napędową o mocy 111 kW i na dokładkę, buforowo podładować akumulator.

Taki tryb działania wystarcza na sprawne poruszanie się w miejskiej aglomeracji czy dojechanie do punktu ładowania. To taki wentyl bezpieczeństwa dla kierowcy podświadomie przeczuwającego wyczerpywanie się energii elektrycznej. Teraz nie musi się obawiać, że stanie w popegerowskim złomowisku szukając gniazdka 230 woltów.

Parkując w domowym garażu wkładasz tylko wtyczkę do gniazdka

Volt może być podłączany bezpośrednio do sieci 230V. Przetwornice pomagają naładować baterię, w forsownym trybie, w ciągu 3 godzin. Wersja amerykańska (120 woltów) potrzebuje ok. 8 godzin do pełnego naładowania.

Czas ładowania oczywiście zmniejsza się, jeśli akumulator nie został do końca rozładowany. Dodajmy, iż w przypadku akumulatora kwasowego jego całkowite rozładowanie tj. poniżej 1,11 wolta na ogniwo powoduje bezpowrotną utratę pojemności i zdolności rozruchowej. Takiego defektu nie znajdziemy w akumulatorze litowo-jonowym.

Konstruktorzy GM szacują, że pełne naładowanie, które zapewni napędowi zasięg co najmniej 60 km, będzie kosztowało mniej niż euro za nocne ładowanie.

Co z dynamiką i rolowaniem asfaltu?

Volt oferuje dynamiczną jazdę przy bezszelestnej jeździe. Ponad 220 ogniw litowo-jonowych, połączonych szeregowo dostarcza wystarczającej mocy. Elektryczna jednostka napędowa Chevroleta generuje 111 kW i 370 Nm. Pozwala to na rozpędzenie hatchbacka do 164 km/h. Jest nieźle!

Niestety niewiele jeszcze wiemy o przeniesieniu momentu obrotowego na koła i ewentualnym napędzie 4x4.

Kalkulacja kosztów

GM szacuje, że eksploatacja Volta będzie kosztowała około 2-3 eurocenty za kilometr. W porównaniu do 12 eurocentów za kilometr jazdy na benzynie zaczyna być optymistycznie.

Przechodząc na nocną taryfę opłat za prąd, GM szacuje, że każdy kilometr Volta będzie stanowił jedną szóstą kosztów pojazdu zasilanego benzyną.

Volt będzie produkowany (prawdopodobnie) w zakładach GM Hamtramck, Detroit. Bossowie koncernu oczekują jednak rządowego dofinansowania projektu. I nie są bez szans. Rozpoczęcie produkcji seryjnej w USA zapowiedziano na koniec 2010 roku.


Źródło: autoflesz.pl, Motorauthority, fot. Chevrolet

Światowa premiera modelu Saab 9-X Air

Koncepcja 9-X Air jest wizją stylistyczną, badającą jak może wyglądać przyszły Saab z otwieranym dachem. Charakteryzuje się ona unikalnym rozwiązaniem dachu „Canopy Top", na które złożony został wniosek o ochronę patentową oraz proporcjami bliskimi samochodom sportowym, jak również miejscami dla czterech osób.

Zrywając z szablonem konwencjonalnego modelu z otwartym dachem, karoseria 9-X Air wyposażona została w wyróżniające się słupki tylne, zakrzywiające się ku górze w celu zamontowania płaskiego Canopy Top. Stanowią one także punkty mocowania dla przeszklenia kabiny, włączając w to oddzielną, chowaną szybę tylną.

Projektant Anthony Lo oraz jego zespół dokonali tego w dalszym ciągu, oferując praktyczny, czteromiejscowy samochód całoroczny, podążając ścieżką utorowaną przez Saaba, gdy jego pierwszy prototyp kabrioletu miał swą premierę na Salonie Samochodowym we Frankfurcie dokładnie 25 lat temu.

Z opuszczonym lub podniesionym dachem, 9-X Air ma wyróżniającą się sylwetkę. Przy złożonym dachu i podniesionej szybie tylnej, pasażerowie mogą cieszyć się jazdą odkrytym samochodem bez uderzeń strug powietrza. Przy podniesionym dachu 9-X Air posiada wygląd prawdziwego coupe ze spójnym zarysem, stroniącym od wyglądu konwencjonalnego czteromiejscowego kabrioletu.

Projektowany równolegle z prototypem Saaba 9-X BioHybrid, 9-X Air współdzieli jego wyróżniającą stylizację przodu oraz bardzo efektywny napęd. Mały, 1,4-litrowy silnik BioPower Saaba łączy w sobie szereg rozwiązań zapewniających godne uwagi osiągi, jak np. zmniejszenie silnika, turbodoładowanie, wykorzystanie biopaliw oraz technologii hybrydowej.

Napędzany paliwem E85 (mieszanka 85% bioetanolu i 15% benzyny) zapewnia sportową moc 200 KM (147 kW), przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy oraz przewidywaną emisję tylko 107 g/km CO2 w cyklu mieszanym. W porównaniu z silnikiem benzynowym ogólny wpływ na środowisko, na podstawie skuteczności układu przeniesienia napędu, w przypadku stosowania paliwa E85 jest jeszcze korzystniejszy.

Postępowy design
Czyste, wyrzeźbione kontury karoserii Saaba 9-X Air nadają świeżości wyrazu inspirowanemu skandynawskimi motywami etosowi projektowania oraz lotniczemu dziedzictwu. Zdecydowana sylwetka z minimalnymi zwisami z przodu oraz z tyłu, uzupełniona jest pojedynczą otaczającą linią okien, gładkimi, eleganckimi powierzchniami karoserii oraz motywami „lodowego bloku" w oświetleniu.

Wygląd karoserii określony jest przez wyróżniające się słupki C lub wsporniki stanowiące tylne punkty mocowania dla unikalnego Canopy Top, napędzanego, składanego na płasko dachu, opracowanego w oparciu o zasadę „Targa". To innowacyjne w samochodach typu kabriolet rozwiązanie, które odróżnia składany dach od pełnej składanej osłony kabiny lub osłony zespolonej, zostało zgłoszone przez Saab do ochrony patentowej.

Dach Canopy Top został wykonany z materiału, a nie metalu, co pozwala zmniejszyć ciężar oraz zapewnić efektywne jego składanie. Jest on obsługiwany automatycznie i składa się w formie trzech małych części, w tyle samochodu pod pokrywą w przedziale bagażnika. Szyba tylna między wspornikami wsuwa się automatycznie pod spód podniesionej pokrywy i umożliwia złożenie Canopy Top. Następnie szyba ta powraca na swe miejsce, zapewniając pełne otoczenie szkłem kabiny, przy otwartej górze.

Ta właściwość „otaczającego szkła" wraz z aktywną owiewką na górze szyny mocującej na szybie przedniej zapewnia pasażerom lepszy komfort. Minimalizuje ona zawirowania i uderzenia strug powietrza, zmniejsza ciąg powietrza z tyłu oraz eliminuje potrzebę stosowania wielu owiewek. Oddzielenie szyby tylnej od składanej góry zapewnia większy obszar przeszklony niż odpowiednia szyba zintegrowana z miękką osłoną kabiny.

Zrywając dalej z konwencją projektowania, 9-X Air rezygnuje z pokrywy bagażnika. W zamian za to duży przedział bagażowy, zdolny pomieścić dwie torby golfowe, wysuwa się spod listwy z tylnymi światłami. W celu zmniejszenia ciężaru, wspomagany jest on za pomocą sprężyn, bez dodatkowego zasilania oraz bez wysiłku przesuwa się na rolkach. Pod tą przesuwną szufladą ukazuje się oddzielny przedział do przewozu mniejszych rzeczy.

Koncentracja na wygodzie kierowcy
Wewnątrz 9-X Air posiada szereg innowacyjnych opracowań w skoncentrowanym na wygodzie kierowcy stylu deski rozdzielczej oraz zapewnieniu bezstykowych łączy dla osobistych urządzeń przenośnych; oba rozwiązania były po raz pierwszy widziane w Saabie 9-X BioHybrid.

Strefa informacyjna kierowcy obejmuje górną część linii drzwi. Jest to świeże wykonanie, skoncentrowanego na przyjaznym dla kierowcy układzie tradycyjnego kokpitu Saaba, z jednoczesną rezygnacją z montowanej na podłodze konsoli centralnej. Strefa ta jest spłaszczona z zakrzywionymi łukowato powierzchniami, na których jest umieszczonych w rzędzie 5 ekranów wyświetlaczy, podświetlonych w zielonkawej trójwymiarowej grafice, włączając w to ekran systemu informacyjnego oraz panel sterujący w drzwiach kierowcy.

W kooperacji z firmą Sony Ericsson, 9-X Air oraz jego brat hatchback demonstrują również potencjał bezstykowego, bezprzewodowego podłączenia (Bluetooth) z jednym lub kilkoma urządzeniami przenośnymi (telefony komórkowe, palmtopy, itp.). Interfejs wewnętrzny samochodu umożliwia przesyłanie danych, słuchanie muzyki, funkcje nawigacji satelitarnej, które są automatycznie przesyłane do samochodu podczas, gdy urządzenie pozostaje w kieszeni użytkownika.

Im bardziej zaawansowane urządzenie tym więcej funkcji w samochodzie. To samo urządzenie może być zaprogramowane w celu automatycznego zamknięcia / otwarcia auta, podniesienia lub opuszczenia dachu oraz automatycznej zmiany wstępnych ustawień samochodu. W Saabie 9-X Air oddzielne urządzenia przyczepione do kluczyka lub zdalne piloty są po prostu zbędne.

Skuteczność w konstrukcji i osiągach
Saab 9-X Air został stworzony przez zespół kierowany przez Anthony'ego Lo, dyrektora ds. zaawansowanych projektów w General Motors Europe, przy współpracy z Saab Brand Center w Szwecji. „Podobnie, jak 9-X BioHybrid samochód ten jest niezwykle efektywny pod względem zaprojektowanej konstrukcji oraz osiągów, mowa jest tu również o „Canopy Top", mówi Lo. „Oferuje on ważne korzyści ze zmniejszenia ciężaru oraz zagospodarowania przestrzeni oraz daje możliwość przeniesienia stylu kabrioletu w przyszłość na sposób Saaba.


Źródło: Saab, fot. Saab

Nowy Seat Ibiza już w Polsce - ceny i specyfikacje

Nowy SEAT Ibiza już w tym miesiącu pojawi się w salonach dealerskich w Polsce. Nowa Ibiza posiada fantazyjnie młodzieńczy wygląd oraz rewelacyjną dynamikę, co jest zasługą nowej platformy opracowanej dla tego segmentu pojazdów przez Grupę Volkswagen.

Nowa linia Ibizy wpisuje się w nową koncepcję tzw. „wzornictwa strzały”, charakteryzującą się prostszymi i bardziej dynamicznymi liniami geometrycznymi.

Każdy szczegół Ibizy 2008 został starannie dopracowany z myślą o wyjątkowej w tym segmencie aut jakości i precyzji.

Początkowo gama jednostek napędowych będzie obejmować trzy wersje benzynowe (o pojemności 1,2 l i mocy 70 KM; 1,4 l i 85 KM oraz 1,6 l i 105 KM) oraz jedną wysokoprężną (1.9 TDI o mocy 105 KM) wyposażoną w filtr cząstek stałych DPF, jednak już z początkiem kolejnego miesiąca w ofercie pojawiać się będą kolejne diesle, tj. 1.4 TDI o mocy 80 KM oraz 90-konny silnik 1.9 TDI. Wszystkie jednostki współpracują z 5-biegową mechaniczną skrzynią biegów i charakteryzują się niezwykle niskim poziomem emisji CO2, wynoszącym poniżej 160 g/km w przypadku wersji benzynowych oraz poniżej 120 g/km w przypadku silników diesla.

Nowa Ibiza będzie dostępna w trzech wersjach wykończenia – Reference, Stylance i Sport wraz z szerokim zakresem wyposażenia.

Reference

W ujęciu wyglądu zewnętrznego wersja Reference, zawiera w standardzie takie elementy jak: ręcznie sterowane czarne lusterka boczne oraz klamki, opony 175/70 zamontowane na 14-calowych, stalowych felgach plus kołpaki, pojedyncze reflektory paraboliczne, system ABS, system zapobiegający kradzieży anteny radioodbiornika oraz koło zapasowe. W ujęciu zastosowanej elektroniki wersja ta posiada: 6 głośników, przednie szyby sterowane elektrycznie, zdalnie sterowany układ centralnego zamk, elektryczny zamek klapy oraz wskaźnik informujący o temperaturze zewnętrznej. Elementy wyposażenia wnętrza Nowej Ibizy w wersji Reference to: cztery poduszki powietrzne (dwie przednie i dwie boczne), kolumna kierownicy regulowana w pionie oraz w poziomie, system ostrzegający o niezapięciu pasów bezpieczeństwa, mocowania Isofix w tylnych siedzeniach oraz mocowanie Top Tether, centralna konsola wyposażona w 2+1 uchwyty na kubki oraz gniazdko zasilające, fotel kierowcy regulowany w pionie, 3 regulowane w pionie zagłówki z tyłu oraz oświetlenie bagażnika.

Stylance

Wersja wyposażenie Stylance zawiera wszystkie elementy wersji Reference plus dodatkowo: podgrzewane elektrycznie lusterka boczne w kolorze nadwozia, klamki w kolorze nadwozia, paraboliczne reflektory, lampy przeciwmgielne z funkcją sterowania kierunkiem świecenia lamp, oświetlenie z funkcją Coming Home, tempomat, opony 185/60 zamontowane na 15-calowych, stalowych felgach plus kołpaki, komputer pokładowy, dzielona, składana tylna kanapa, przednie siedzenia wyposażone w kieszenie w oparciach, tylne szyby sterowane elektrycznie oraz oświetlenie sufitowe oraz lampka umożliwiająca czytanie mapy.

Sport

Wersja wyposażenie Stylance zawiera wszystkie elementy wersji Reference plus dodatkowo: podgrzewane elektrycznie lusterka boczne w kolorze nadwozia, klamki w kolorze nadwozia, lampy przeciwmgielne z funkcją sterowania kierunkiem świecenia lamp, skórzana kierownica oraz skórzana gałka dźwigni zmiany biegów, komputer pokładowy, opony 215/45 zamontowane na 16-calowych, aluminiowych felgach, sportowe zawieszenie i siedzenia, dzielona, składana tylna kanapa, przednie siedzenia wyposażone w kieszenie w oparciach, tylne szyby sterowane elektrycznie.

Ceny nowego SEAT-a Ibizy w Polsce



1.4 85CV REFERENCE

Emisje

Cena detaliczna w PLN

CO2

BENZYNA

1.2 12V 70 KM REFERENCE

139

36 990

1.2 12V 70 KM STYLANCE

139

39 990

1.4 16V 85 KM REFERENCE

149

39 990

1.4 16V 85 KM STYLANCE

149

42 990

1.4 16V 85 KM SPORT

149

45 990

1.6 16V 105 KM REFERENCE

157

42 990

1.6 16V 105 KM STYLANCE

157

45 990

1.6 16V 105 KM SPORT

157

48 990

DIESEL

1.4 TDI 80 KM REFERENCE DPF

114

47 990

1.4 TDI 80 KM STYLANCE DPF

114

50 990

1.9 TDI 90 KM REFERENCE DPF

119

49 990

1.9 TDI 90 KM STYLANCE DPF

119

52 990

1.9 TDI 90 KM SPORT DPF

119

55 990

1.9 TDI 105 KM REFERENCE DPF

119

53 990

1.9 TDI 105 KM STYLANCE DPF

119

56 990

1.9 TDI 105 KM SPORT DPF

119

59 990







Źródło: Seat, fot. Seat

Nowy „maluch” Nissana

Nowy model Nissana, zbudowany w oparciu o Suzuki Alto, zostanie zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Paryżu.

Pixo będzie 5-drzwiowym hatchbackiem, pod którego maską znajdzie się 1-litrowy silnik benzynowy. Według Nissana, tak niewielka jednostka w zupełności wystarczy do sprawnego napędzania lekkiego pojazdu.

Nissan Pixo wejdzie do sprzedaży w 2009 roku.

Źródło: What Car?, fot. Nissan, informacja Moto Target

Pierwsze oficjalne zdjęcie Porsche Panamera

Mimo, że do premiery modelu Panamera pozostało jeszcze kilka miesięcy, Porsche postanowiło już teraz opublikować pierwsze oficjalne zdjęcie najnowszego coupe.

Niestety, na zdjęciu widoczny jest jedynie przód pojazdu z charakterystycznymi dla marki reflektorami i umieszczonymi poniżej dziennymi światłami LED.

Opublikowanie pierwszego zdjęcia Panamery zbiega się z początkiem kampanii reklamowej sportowego sedana oraz ze startem internetowego Magazynu Panamera na stronie porsche.com/panamera. Kolejna faza tej kampanii przypada na 20 października, kiedy to ruszy akcja promocyjna w magazynach branżowych.

Według wstępnych ustaleń, sportowa limuzyna otrzyma w standardzie napęd na tylną oś, natomiast w opcji będzie można zamówić wersję z napędem na cztery koła. Podstawowym silnikiem Panamery będzie jednostka V8 o pojemności 4,8 litrów osiągająca około 400 KM. Najmocniejszy wariant – Panamera Turbo ma mieć pod maską 520 KM i osiągać ponad 300 km/h.

Panamera dostępna będzie także w wersji o napędzie hybrydowym, dzięki czemu - według zapewnień Porsche - samochód spali nie więcej niż 9 litrów paliwa na 100 kilometrów.

Nowoopracowany układ napędu hybrydowego powstał w oparciu o istniejący już system Porsche Cayenne Hybrid i będzie składał się z baterii umieszczonej w przedziale bagażowym oraz dodatkowego sprzęgła i silnika elektrycznego.

Taki układ pozwoli na jazdę tylko na silniku benzynowym (w sportowym stylu) lub tylko na silniku elektrycznym (zerowa emisja spalin).

W momencie debiutu w 2009 roku, Panamera dostępna będzie z benzynowymi jednostkami napędowymi, a hybryda pojawi się na rynku kilka miesięcy później. Rocznie powstawać ma 20 tysięcy sztuk, z czego 35 % trafiać ma na rynek USA.


Źródło: Porsche, Carscoop, fot. Porsche, informacja Moto Target

Infiniti - polskie ceny i specyfikacje

Infiniti, najnowsza europejska marka samochodów klasy Premium, która w październiku zadebiutuje w Polsce, ujawnia ostateczną ogólnoeuropejską specyfikację i ceny swoich aut na polskim rynku.

Polska będzie jednym z pierwszych krajów w Europie, oferujących klientom doskonałe samochody Infiniti, a w strategii marki będzie także jednym z najważniejszych krajów. Komunikat ten zbiega się w czasie z otwarciem przez Infiniti ogólnoeuropejskiego Centrum Kontaktów z Klientami, które zapewni najwyższy poziom usług w branży samochodowej.

Cztery modele Infiniti będą dostępne w jedenastu wersjach. Ceny w Polsce będą zaczynały się od 160 900 złotych za model G37 Sedan i kończyły na 280 000 złotych za w pełni wyposażony model FX50S z szeroką gamą opcji, pozwalającą klientom dopasować samochód Infiniti dokładnie do ich potrzeb. Jednocześnie zostały potwierdzone specyfikacje wyposażenia i dane o osiągach dla wszystkich europejskich modeli.. Przykładowo G37 Coupé do 100 km/h rozpędza się w 5,8 sekundy,
a tam, gdzie jest to możliwe osiągnie maksymalną prędkość 249 km/h.

W sytuacji rozregulowanego kursu Euro, ustalenie cen nie jest czynnością prostą, szczególnie dla samochodów debiutującej marki – komentuje Grzegorz Szczypior, Menadżer Generalny Centrum Infiniti Warszawa. Ostatecznie jesteśmy jednak przekonani, że dzięki prowadzonej z Infiniti Europe analizie rynku polskiego i rynków zewnętrznych, udało nam się ustalić je na poziomie atrakcyjnym dla polskich klientów. Ceny wersji podstawowych poszczególnych modeli są porównywalne z cenami aut konkurencji. Ważna jest tu uwaga, że Infiniti wychodzi z założenia, iż w klasie Premium nie można oczekiwać od klientów dopłat za elementy wyposażenia, które w tym segmencie należy uznawać za standard. Atrakcyjność cen samochodów Infiniti łatwo zauważą osoby, które porównają listy wyposażenia i cenniki opcji wyposażenia dodatkowego – podpowiada Grzegorz Szczypior.

Zdaniem menadżera marki, w najbliższym czasie najczęściej kupowanymi modelami będą FX50
i FX37. Nie tylko z uwagi na niepowtarzalną stylistykę i efekt nowości, ale także z uwagi na dużą popularność w Polsce segmentu sportowych SUV-ów.

Polska nie jest jedynym rynkiem, gdzie rozpocznie się sprzedaż Infiniti. W październiku otworzą swoje drzwi Centra w Belgii, Bułgarii, Francji, we Włoszech, Szwajcarii i w Grecji.

Infiniti wkracza do Europy prawie 20 lat po powstaniu marki, ale warto było nań czekać. Samochody zostały idealnie dopasowane do europejskich warunków jazdy, natomiast awangardowe salony sprzedaży – charakteryzujące się nowoczesną architekturą, eksponującą naturalne materiały i światło – są tak zaprojektowane, aby zapewniać unikalne doświadczenia związane z posiadaniem samochodu. Aby wprowadzić swoje samochody na rynek, Infiniti Europe znalazło partnerów wśród kilku najbardziej prestiżowych firm na rynku motoryzacyjnym. Tak jest też na polskim rynku – partner Infiniti, czyli Grupa PGD – jest liderem wśród dystrybutorów samochodów w Polsce.

Infiniti: w pełni wyposażone samochody o najlepszych osiągach
Ostateczne dane techniczne i wersje wyposażenia modeli jednego z najbardziej wyróżniających się asortymentów zostały właśnie zatwierdzone.

Kombinacja wybitnych osiągów, najlepsza dynamika jazdy i maksymalny luksus w połączeniu z wyjątkowo wysokim poziomem wyposażenia standardowego oznaczają wyraźną przewagę Infiniti nad innymi wiodącymi na świecie luksusowymi markami na najbardziej wymagającym rynku, jakim jest Europa.

Każdy model w gamie odzwierciedla kluczowe dla marki Infiniti wartości. Każdy samochód Infiniti, czy z napędem na tylne koła, czy z napędzanymi wszystkimi kołami jest w pełni podporządkowany kierowcy. Każdy model jest wyraźnie wystylizowany i pięknie zbudowany. I każdy model zawiera zaawansowaną technologię, która w wielu przypadkach, jest nieosiągalna u innych producentów samochodów. Najważniejsze z nich to samonaprawiająca się zewnętrzna powłoka lakiernicza (Scratch Shield Paint), panoramiczna kamera 360°, ułatwiająca parkowanie (Around View Monitor), inteligentny tempomat (Intelligent Cruise Control), który może spowolnić samochód do prędkości 0 km/h, inteligentny system wspomagania hamulców (Intelligent Brake Assist) i system czterech kół skrętnych (4WAS).

Każdy z modeli – bez względu na to, w którym z europejskich krajów będzie sprzedawany – będzie reprezentował ten sam poziom wyposażenia i jakości oraz spełniał te same parametry techniczne.

Ceny detaliczne (*) na rynek polski są następujące:

G37 Sedan
G37 160 900 PLN
G37 GT 166 300 PLN
G37S 175 900 PLN

G37 Coupé
G37 170 200 PLN
G37 GT 175 600 PLN
G37S 185 200 PLN

EX37
EX37 191 000 PLN
EX37 GT 197 300 PLN

FX
FX37 GT 218 000 PLN
FX37S 226 900 PLN
FX50S 280 000 PLN

(*) Ceny zawierają VAT i podatek akcyzowy.



Źródło: Infiniti, fot. Infiniti

Nowe Renault Thalia

Nowe Renault Thalia zaprezentowano na Salonie Samochodowym w Moskwie, jako najnowszy model, wchodzący w skład planu Renault Commitment 2009.

Linia tego trójbryłowego sedana jest elegancka, a harmonijny przód został wzbogacony o nowy design przednich reflektorów i charakterystyczną osłonę chłodnicy, wykończoną chromem. Wnętrze auta jest komfortowe i starannie zaprojektowane.

Nowe Renault Thalia jest niezwykle oszczędne w eksploatacji. Gama najnowszych silników łączy osiągi, niskie zużycie paliwa i poszanowanie środowiska naturalnego. Zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne wersje nowego modelu Renault mogą pochwalić się najniższym zużyciem paliwa w tej klasie samochodów, wynoszącym zaledwie 4,3 litra na 100 km (emisja CO2 na poziomie 116 g/km) dla silnika 1.5 dCi 85 i 5,9 litra na 100 km (emisja CO2 na poziomie 140 g/km) dla silnika 1.2 16V 75.

Zawieszenie Nowego Renault Thalia zdobyło uznanie dzięki zachowaniu doskonałej równowagi pomiędzy komfortem jazdy a przyczepnością do podłoża. Pasażerowie docenią ponadto niski poziom hałasu, który zapewnia dobrze wyciszona kabina.

Duży (506 dm3), praktyczny bagażnik idealnie sprawdza się podczas rodzinnych wakacji czy weekendowych wypadów za miasto, jak również w trakcie podróży służbowych. Nowa Thalia jest również bezkompromisowa w zakresie bezpieczeństwa, zapewnia optymalną ochronę wszystkim pasażerom.

Samochód łączy w sobie wiele cech, które powinny zdobyć zaufanie użytkowników samochodów rodzinnych takich jak: atrakcyjna cena w stosunku do bogatego wyposażenia standardowego, wzorcowy poziom komfortu jazdy, niezawodność czy koszty użytkowania. Renault Thalia pojawi się w sprzedaży na polskim rynku w listopadzie 2008 roku, w atrakcyjnych cenach obniżonych o 1200 PLN, zaczynających się już od 35 750 pln.

Źródło: Renault, fot. Renault

"Prologue…" - hybrydowy Peugeot nowej generacji

Koncepcyjny "Prologue…" jest krzyżówką wielu pomysłów i zwiastuje nadejście samochodu nowego gatunku.

Wyprzedzając pojawiające się tendencje, "Prologue.." łączy wiele odrębnych elementów, poprzez swoją architekturę, styl, wyposażenie wnętrza, modułowość, wyjątkowe instalacje high-tech, jak również technologię hybrydową nowej generacji. W efekcie, dzięki tej technologii, samochód o mocy 147 kW (200 KM), posiada nadzwyczajne osiągi i odznacza się wyjątkowo niską emisją CO2: 109 g/km w cyklu mieszanym i 0 w trybie tylko elektrycznym!

Źródło: Peugeot, fot. Peugeot, informacja Moto Target

niedziela, 14 września 2008

Lexus w Paryżu

Podczas planowanej na 2. października konferencji prasowej, która zostanie zorganizowana w trakcie Salonu Motoryzacyjnego w Paryżu, będzie miała miejsce światowa premiera nowego Lexusa IS 250 C.

Po życzliwym przyjęciu debiutującego IS F, gama wersji rozszerzy się o kolejną, trzecią już odmianę tego modelu.

Wystawiony zostanie także koncepcyjny model LF-Xh z napędem hybrydowym, odświeżony IS 220d / IS 250, nowy LS 460 AWD ze stałym napędem na wszystkie koła oraz rodzina napędów hybrydowych Lexus Hybrid Drive.

Jak dotąd, Lexus pozostaje jedyną luksusową marką samochodową dysponującą szeroką ofertą modeli z napędem hybrydowym, z pierwszym na świecie tego typu samochodem w grupie SUV – modelem RX 400h, dynamiczną limuzyną GS 450h oraz bezkonkurencyjnym modelem flagowym LS 600h.

LF-Xh – samochód koncepcyjny

Zastosowanie unikalnej filozofii wzorniczej Lexusa - L-finesse w różnorodnych artystycznych i kreatywnych sferach, znacznie wykraczających poza język wzornictwa samochodowego, nowy model koncepcyjny Lexusa LF-Xh zadebiutował w galerii Museo della Permanente podczas Tygodnia Sztuki Wzorniczej Milan 2008.

LF-Xh wyróżnia muskularne, silnie wyrzeźbione nadwozie, eleganckie i ukierunkowane na użytkownika wnętrze oraz napędzający wszystkie koła hybrydowy układ napędowy Lexus Hybrid Drive, w którego skład wchodzą potężna jednostka benzynowa V6 oraz wysokiej mocy silniki elektryczne. Ze swą utrzymaną w całości w tonacji czerni wyjątkowo dynamiczną sylwetką, ten fascynujący samochód koncepcyjny łączy w sobie najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie ochrony środowiska, wyjątkowe osiągi, niemal bezgłośne funkcjonowanie, niezwykle niskie zużycie paliwa oraz minimalną emisję zanieczyszczeń, tworząc doskonały obraz przyszłej generacji samochodów, powstały dzięki dalekowzroczności Lexusa.

Rodzina IS rocznik 2009

Zdobywający laury za stylistykę, komfort, doskonałość i wiodący w klasie poziom wyposażenia, dynamiczny sedan Lexusa w wydaniu kompaktowym – model IS – w wersji na rok 2009 przeszedł głębokie zmiany w zakresie stylistyki, dynamiki jazdy, bezpieczeństwa oraz rozwiązań technicznych.

Odświeżone wnętrze wraz z nadwoziem reprezentują kolejne wcielenie unikalnej myśli wzorniczej Lexusa L-finesse. Modyfikacje zawieszenia, układu kierowniczego, skrzyń biegów oraz łopatkowych przełączników do zmiany biegów przyczyniły się do wyraźnej poprawy własności dynamicznych. Poprawienie aerodynamiki wraz z udoskonaleniem skrzyni biegów pozwoliły obniżyć emisję CO2 o 3%, a w wersji Sport nawet o 8%.

Wprowadzenie jako wyposażenia standardowego wszystkich wersji zintegrowanego układu stabilizacji ruchu pojazdu (VDIM) podkreśla troskę Lexusa o wszelkie aspekty bezpieczeństwa jadących, zaś rozszerzona lista wyposażenia jeszcze dobitniej podkreśla komfort i wygodę luksusowego wnętrza modelu IS.

LS 460 AWD

Dwa lata po wprowadzeniu do sprzedaży w Europie czwartej generacji modelu flagowego Lexusa, wyjątkowe osiągi LS460, stabilna dynamika oraz nowatorskie rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa czynnego zyskały dodatkowe wsparcie w postaci stałego napędu na obie osie jezdne.

W skład układu przeniesienia napędu na obie osie jezdne wchodzą trzy mechanizmy różnicowe, z wysoce kompaktowym międzyosiowym mechanizmem różnicowym o podwyższonym tarciu TORSEN® typu C, w normalnych warunkach rozdzielającym moment napędowy pomiędzy przednie i tylne koła w proporcji 40:60. Błyskawicznie reagując na warunki jazdy, mechanizm różnicowy typu C nieustannie optymalizuje ten podział, zmieniając go w zakresie od 50:50 do 30:70. Dzięki temu przyczepność do nawierzchni, parametry trakcyjne oraz stateczność przy przyspieszaniu na zakrętach podniosły się do poziomów niespotykanych w tej klasie samochodów.

Dalsze informacje o nowościach zostaną podane podczas Salonu Motoryzacyjnego w Paryżu, na oficjalnej konferencji prasowej Lexusa, która odbędzie się w czwartek, 2 października, o godzinie 14:45 w hali 4.

Źródło: Lexus, fot. Lexus

Trzy światowe premiery Toyoty w Paryżu

Na tegorocznym Paris Motor Show zaprezentowane zostaną trzy nowe modele Toyoty.

Pierwszym z nich będzie całkowicie nowy Avensis, flagowy model Toyoty na Starym Kontynencie. Zaprojektowany, skonstruowany i zbudowany w Europie model trzeciej generacji wyznacza nowy poziom jakości, dynamiki jazdy i komfortu. Nowy Avensis został zaprojektowany przez inżynierów z ED² (zlokalizowany na południu Francji ośrodek konstrukcyjny Toyoty). Samochód dostępny będzie w dwóch wersjach nadwoziowych – sedan oraz kombi.

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynią nowego Avensisa godnym spadkobiercą dziedzictwa poprzedników. Jest to możliwe dzięki m.in. zastosowaniu nowej generacji VSC+ (Steering-assist Vehicle Stability Control), adaptacyjnych reflektorów AFS (Adaptive Front Light System) oraz systemu profilaktyki zderzeniowej PCS (Pre-Crash Safety System).

Na scenie pojawi się również produkcyjna wersja nowego, przełomowego w formie i myśli technicznej samochodu miejskiego – iQ. Pojazd ten, mający mniej niż 3 metry długości, jest w stanie przewozić w komfortowych i bezpiecznych warunkach cztery osoby (np. troje dorosłych i dziecko) osiągając na autostradzie prędkość do 170 km/h – to dopiero początek historii iQ.

Wyposażony w nowatorskie rozwiązania i zaawansowany zespół napędowy iQ jest ważnym kamieniem milowym w działaniach Toyoty na rzecz ochrony środowiska i rozwijania technologii radykalnie zmniejszających poziom emisji niekorzystnych substancji.

Trzecią światową premierą Toyoty będzie nowy Urban Cruiser z systemem napędu dla wszystkich kół (AWD - All Wheel Drive) oraz ukrytym pod maską silnikiem wysokoprężnym D-4D o pojemności 1,4 litra. Wyróżniający się niepowtarzalnym charakterem i walorami jezdnymi samochód reprezentuje nowe podejście do segmentu pojazdów rekreacyjnych.

Te trzy światowe premiery zapowiadają bezprecedensową ofensywę nowych produktów Toyoty, jakiej będziemy świadkami w 2009 roku.

Stoisko Toyoty znajduje się w hali nr 4 centrum wystawienniczego Paris Motor Show. Konferencja prasowa Toyoty odbędzie się w czwartek 2 października 2009 roku o godzinie 14:30.

Źródło: Toyota, fot. Toyota

Mazda prezentuje najnowsze osiągnięcia technologiczne

Mazda Motor Corporation ogłosiła, że rozpoczyna działania zmierzające do obniżenia do 2015 roku zużycia paliwa przez samochody Mazda sprzedawane na całym świecie średnio o 30 procent. W ramach swojej strategii, Mazda prezentuje obecnie trzy, bliskie ukończenia, nowości technologiczne.

Zużycie paliwa niższe do 9 procent dzięki systemowi Smart Idle Stop System (SISS) – wyłączania silnika podczas postoju.

System SISS Mazdy wyłącza automatycznie silnik, a następnie uruchamia go ponownie przy wykorzystaniu bezpośredniego wtrysku paliwa, wspomaganego przez działanie rozrusznika. W tym celu tłoki zarówno w suwie sprężania, jak i rozprężania zostają zatrzymane w najlepszej pozycji zapewniającej właściwą równowagę ilości powietrza w każdym cylindrze. System proponowany przez Mazdę jest wyjątkowy i pierwszy na skalę światową. Ustawia tłoki przed ponownym rozruchem silnika, a nie jak standardowe systemy – określające ich położenie dopiero po rozpoczęciu pracy rozrusznika. Dzięki tej innowacji, SISS uruchamia silnik około dwa razy szybciej, niż systemy konkurencji oraz zapewnia łagodniejszy rozruch i oszczędność paliwa. System SISS zostanie wprowadzony na rynki Unii Europejskiej w pierwszej połowie przyszłego roku.

Diesel 2.2 nowej generacji – czysty, cichy i mocny

Ten nowy silnik zostanie wprowadzony w Europie na początku przyszłego roku. Wraz z turbodieslem o pojemności 2,2 litra, wyposażonym w układ zasilania common-rail, Mazda wprowadza na rynek czysty, oszczędny i mocny silnik. Moc 185 KM i moment obrotowy 400 Nm czynią z niego jedną z najdynamiczniejszych jednostek wysokoprężnych na rynku. Aby poprawić ogólne zużycie paliwa, silnik korzysta z innowacyjnych technologii obejmujących wtryskiwacze pracujące pod ultrawysokim ciśnieniem oraz niski stopień sprężania. Ponadto, Mazda opracowała filtr cząstek stałych dla silników diesla, wykorzystujący pierwszy na świecie mechanizm uruchamiania katalizatora usuwający cząstki ze spalin z większą skutecznością. Materiał ceramiczny wykorzystywany w katalizatorze Mazdy charakteryzuje się strukturą molekularną zwiększającą współczynnik spalania cząstek stałych i prędkość regeneracji filtra.

Innowacyjna technologia formowania tworzyw sztucznych ogranicza zużycie plastiku o 20 do 30 procent, jak również masę plastiku użytego w samochodzie.

Strategia obniżania masy Mazdy idzie jeszcze dalej dzięki nowej technologii formowania tworzyw sztucznych, ograniczającej masę części plastikowych w samochodach Mazdy, bez uszczerbku dla ich wytrzymałości lub sztywności. Technika produkcyjna nie tylko ogranicza masę, ale zmniejsza również zużycie żywic używanych jako surowiec o 20 do 30 procent, z jednoczesną redukcją emisji CO2. Technologia formowania tworzyw sztucznych może być potencjalnie zastosowana do wszystkich części plastikowych zastosowanych w samochodzie.

Wykorzystanie nowej technologii, zgodnie z uznaną strategią Mazdy obniżania masy pojazdów, przyczyniło się do zmniejszenia masy nowej Mazdy2 i Mazdy6 w porównaniu ze swoimi poprzedniczkami, w opozycji do panującej w przemyśle tendencji do produkcji coraz większych i cięższych samochodów.

Więcej informacji na temat innowacyjnych technologii znajdziecie Państwo w komunikacie prasowym Technologia @ Mazda dostępnym na portalu prasowym Mazda Motor Poland.


Źródło: Mazda, fot. Mazda

Trzy światowe premiery Hondy podczas Salonu Samochodowego w Paryżu

Paryskie stoisko Hondy zostało zdominowane przez modele symbolizujące zaangażowanie firmy w kwestię redukcji zanieczyszczeń powodowanych przez samochody. Światową premierę będzie miał tu model koncepcyjny oraz samochód w wersji produkcyjnej, przy czym oba pojazdy podkreślają wkład Hondy w ochronę środowiska naturalnego.

Pierwszą z dwóch długo oczekiwanych premier będzie Insight Concept, przedstawiający kierunek rozwoju hybrydowych, benzynowo-elektrycznych pojazdów Hondy. Obok koncepcyjnego modelu Insight, zadebiutuje całkowicie nowy Jazz, który do popularnego segmentu B wprowadza nowe standardy dotyczące niskiego poziomu zużycia paliwa i mniejszej emisji szkodliwych spalin do atmosfery.

Insight Hybrid Concept

Główne miejsce na stoisku Hondy zajmie Insight Concept zwiastujący powrót napędów hybrydowych do gamy modelowej japońskiego koncernu. Insight Concept to początek nowego rozdziału w strategii firmy, dotyczącej hybryd, zakładającej wprowadzenie na rynek trzech nowych modeli z takim napędem w ciągu najbliższych czterech lat. Insight Concept – pierwszy z tych trzech pojazdów – to przykład praktycznego i wszechstronnego samochodu rodzinnego, oferującego dużą przestrzeń dla pasażerów i ich bagażu oraz zapewniającego niewielkie zużycie paliwa i niski poziom emisji spalin.

Kluczowym założeniem modelu Insight Concept jest spowodowanie, aby pojazdy z napędem hybrydowym były przystępne cenowo, a zatem dostępne dla szerokiego grona nabywców. Strategia firmy podyktowana jest chęcią wprowadzenia na rynek większej liczby pojazdów o niskiej emisji CO2, co w efekcie - w skali makro - doprowadzi do redukcji emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Insight Concept to kulminacja ponad 20 lat badań nad technologiami hybrydowymi i ponad 35 lat doświadczeń z przyjaznymi środowisku silnikami benzynowymi, co w 1972 r. zapoczątkowała jednostka CVCC.

Zupełnie nowa Honda Jazz

Odwiedzający stoisko Hondy w Paryżu będą mogli po raz pierwszy zobaczyć pełną gamę nowego modelu Jazz, od wersji z silnikiem 1.2 l., po auto wyposażone w silnik o pojemności1.4 l. i zautomatyzowaną przekładnię manualną i-SHIFT (niedostępna w Polsce). Ten wielokrotnie nagradzany, 5-drzwiowy hatchback jest kuszącą propozycją dla osób, które szukają oszczędnego i wszechstronnego pojazdu.

Nowy Jazz oferuje wiele nowoczesnych rozwiązań, łącznie z ulepszonym systemem składania siedzeń jednym ruchem (Magic Seats), co wspólnie z przestronną kabiną pasażerską i obszernym bagażnikiem wykracza poza standardy przyjęte w segmencie. Duża pojemność bagażnika wynosząca 375 litrów – dostępna bez potrzeby rozkładania tylnych siedzeń – gwarantuje, iż nowy Jazz podoła wszelkim wyzwaniom codziennej eksploatacji.

Praktyczne rozwiązania we wnętrzu samochodu to nie jedyne zmiany w stosunku do poprzednika. Do napędu Jazza służą bowiem dwa nowe silniki benzynowe i-VTEC, odznaczające się większą mocą, niższym zapotrzebowaniem na paliwo, mniejszą emisją szkodliwych substancji do atmosfery oraz lepszą absorbcją hałasu i wibracji.

Zmodernizowany Civic Hybrid

Wprowadzenie nowych pojazdów hybrydowych do gamy modelowej Hondy nie oznacza, że doceniany Civic Hybrid został zepchnięty na margines. Wręcz przeciwnie, 4-drzwiowy sedan doczekał się liftingu nadwozia, który ma za zadanie pomóc mu przekraczać kolejne pułapy sprzedaży na rynkach całej Europy. Zmiany objęły przód nadwozia, gdzie umieszczono nowe reflektory i bardziej agresywną osłonę chłodnicy oraz tył, który otrzymał nowe lampy. Zastosowano także nowy wzór obręczy aluminiowych.

Zmiany te zostaną również wprowadzone w 4-drzwiowej wersji Hondy Civic napędzanej konwencjonalnym silnikiem benzynowym o pojemności 1.8-litra, oferowanej na niektórych rynkach europejskich.

Automatyczna przekładnia dla silnika i-DTEC

Salon paryski będzie także miejscem debiutu nowej automatycznej przekładni Hondy, stworzonej specjalnie na potrzeby wysokoprężnego silnika i-DTEC, która powstała w odpowiedzi na oczekiwania europejskich klientów. Nowa skrzynia automatyczna znakomicie pasuje do charakteru wysokoprężnego silnika o pojemności 2.2-litra i zapewnia świetną elastyczność w szerokim zakresie prędkości obrotowych. Kompleksowe podejście Hondy do rozwiązań inżynieryjnych nie pozwoliło na wykorzystanie skrzyni biegów od innego producenta, gdyż mogłoby to niekorzystnie wpłynąć na osiągi najnowszej jednostki napędowej koncernu.

CR-Z Hybrid Sports Concept

Na stoisku Hondy zaprezentowany zostanie także model CR-Z – niewielki, sportowy samochód koncepcyjny, prezentujący kierunek rozwoju małych, benzynowo-elektrycznych pojazdów hybrydowych, które trafią do większego grona odbiorców. Hybrydowy model coupe zbudowany w oparciu o koncept CR-Z dołączy do gamy pojazdów Hondy w niedalekiej przyszłości, promując samochody o niskiej emisji CO2. Sportowy model typu 2+2 posiada przedzieloną spojlerem tylną szybę, która stała się znakiem rozpoznawczym obecnego na rynku przez trzy dekady modelu CR-X, oryginalnego modelu Insight coupe oraz najnowszych 3- i 5-drzwiowych wersji Hondy Civic.

FCX Clarity napędzany ogniwami paliwowymi

Francuski salon będzie również gościł produkcyjną wersję modelu napędzanego ogniwami paliwowymi FCX Calrity, który na początku sierpnia tego roku został dostarczony pierwszemu klientowi w Stanach Zjednoczonych. Jednymi z pierwszych osób, którym dane było zapoznać się z zaletami pojazdu emitującego z rury wydechowej jedynie parę wodną, są aktorka i działaczka na rzecz ochrony środowiska Jamie Lee Curtis oraz producent filmowy Ron Yerxa. Produkcja FCX Clarity rozpoczęła się w lipcu tego roku w Japonii, a pierwsi japońscy klienci otrzymają swoje samochody na zasadach leasingu pod koniec roku.

Obecność benzynowo-elektrycznych modeli hybrydowych - Civic, Insight Concept i CR-Z - obok napędzanego ogniwami paliwowymi FCX Clarity, obrazuje wizję przyszłości transportu drogowego według Hondy. Japoński producent uważa, iż pojazdy zasilane wodorem i emitujące do atmosfery jedynie parę wodną to środek transportu przyszłości. Natomiast do czasu, gdy FCX Clarity stanie się masowo produkowanym autem, główną rolę w obniżaniu emisji CO2 do atmosfery doskonale odegrają ekologiczne pojazdy o napędzie hybrydowym.


Źródło: Honda, fot. Honda

Audi Q7 V12 TDI quattro

Już od dwudziestu lat Audi jest motorem postępu w technologii silników wysokoprężnych. Teraz marka z czterema pierścieniami prezentuje kolejną światową nowość: pierwszy silnik V12 TDI w samochodzie osobowym.

Ta wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności sześciu litrów ma moc 368 kW (500 KM) i moment obrotowy 1.000 Nm, co pozwala Audi Q7 V12 TDI quattro na uzyskanie osiągów godnych sportowego samochodu: przyspieszenie od zera do 100 km/h zajmuje mu tylko 5,5 sekundy, a elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.

Ten Diesel V12 otwiera nowe horyzonty w sektorze samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Duży SUV Audi przyspiesza z fascynującą lekkością i w każdej sytuacji gwarantuje doskonałe rezerwy mocy. Zachwyca nie tylko swoją niewyczerpaną siłą, lecz również wysoką kulturą pracy – wydawany przez silnik dźwięk jest stateczny, pod obciążeniem nabiera mocnego, pełnego brzmienia.

Jeżeli chodzi o zużycie paliwa, sześciolitrowy TDI z całkowicie nowym układem wtryskowym Common Rail zadowala się średnio 11,3 litra na 100 km, czyli pali znacznie mniej niż silniki benzynowe konkurencyjnych samochodów. Żaden z konkurentów nie oferuje porównywalnego napędu.

Silnik
Nowy dwunastocylindrowy TDI, produkowany w węgierskich zakładach w Györ, należy do aktualnej rodziny silników wysokoprężnych Audi typu „V”, która dotychczas ograniczała się do 6 i 8 cylindrów. Podobnie jak w innych silnikach tej serii odległość między środkami cylindrów wynosi 90 milimetrów. Jednak kąt rozwidlenia cylindrów zmieniono z 90 na 60 stopni – w V12 o takiej konstrukcji nie występują ani swobodne siły masowe, ani momenty masowe. Kultura pracy jest doskonała pod każdym względem.

Pod względem średnicy cylindra (83,0 milimetra) i skoku (91,4 milimetry) dwunastocylindrowy silnik odpowiada jednostce 3.0 TDI, a jego łączna pojemność skokowa wynosi 5.934 cm3. Oba rzędy cylindrów są przesunięte względem siebie o 17 milimetrów. Z długością 684 milimetrów potężny silnik jest wyjątkowo zwarty, tylko o 166 milimetrów dłuższy niż V8 TDI. Ten wymiar był podstawowym warunkiem montażu w Audi Q7.

Kadłub silnika V12 TDI wykonany jest z żeliwa wermikularnego. Ten nowoczesny materiał, określany jako GJV-450, jest już stosowany w V6- i V8-TDI. GJV-450 powstające w opatentowanym procesie odlewania, jest o około 40 procent sztywniejsze i o 100 procent bardziej odporne na zmęczenie, niż żeliwo szare. Dlatego konstruktorzy mogli zredukować grubość ścianek, co pozwoliło na zmniejszenie masy w porównaniu z tradycyjnym żeliwem szarym o około 15 procent. Wał korbowy kuty ze stali chromowo – molibdenowej podparto na bardzo sztywnej podporze łożyska głównego z żeliwa sferoidalnego. Kute korbowody są krakowane, tłoki odlewane z aluminium.

Każda z dwóch głowic cylindrów składa się z trzech elementów głównych. Podstawę tworzy część dolna z lekkiego stopu aluminium o wysokiej wytrzymałości z kanałami dolotowymi i wylotowymi, przez którą przepływa ciecz chłodząca. Na niej umieszczona jest część górna prowadząca olej i usztywniona rama, w której ułożyskowano oba wałki rozrządu. Zawory poruszane są rolkowymi popychaczami o niewielkim tarciu. Stopień sprężania wynosi 16,0:1.

Podobnie, jak w większości silników Audi w układzie V, nie wymagający konserwacji napęd łańcuchowy umieszczono z tyłu silnika tak, by nie zajmował dużo miejsca. Jednak jego konstrukcja jest nowa: koło łańcuchowe wału korbowego napędza koło pośrednie, które przy pomocy dwóch łańcuchów simplex napędza wałki rozrządu. Dwa kolejne łańcuchy napędzają pompę olejową i pompy wysokociśnieniowe układu wtryskowego Common Rail, co jest kolejną ważną innowacją w V12 TDI.

2000 bar: technologia Common Rail z nowymi możliwościami
Obie dwutłokowe pompy wysokociśnieniowe są całkowicie nowymi konstrukcjami, które wytwarzają ciśnienie dochodzące do 2.000 bar (dotychczas było to 1.800 bar). Także piezoelektryczne wtryskiwacze z ośmiootworowymi końcówkami o średnicy zaledwie 0,12 milimetra każda, zostały gruntownie zmodyfikowane. Wysokie ciśnienie powoduje niezwykle
precyzyjne rozpylenie w komorach spalania, przez co proces zapłonu jest szybszy, ładunek jest bardziej homogeniczny i proces spalania przebiega bardziej komfortowo pod względem akustycznym. Wysokowydajne spalanie zwiększa moc, redukuje zużycie paliwa i emisję substancji szkodliwych.

Aktualna generacja tak zwanych wtryskiwaczy „inline” wykorzystuje efekt piezoelektryczny: piezokryształy po przyłożeniu napięcia elektrycznego w ciągu ułamków sekundy wydłużają się. To wydłużenie we wtryskiwaczach V12 TDI, w których umieszczono ponad 300 płytek piezokrystalicznych, jest wykorzystywane bezpośrednio do zainicjowania procesu wtrysku. Każdy proces zmiany stanu trwa zaledwie kilka milisekund – mrugnięcie powieki, trwające 100 milisekund, jest dużo dłuższe.

W technologii piezoelektrycznej ilość wtrysków na jeden suw pracy może być zmienna. W razie potrzeby możliwe jest nawet pięć wtrysków. Jeden lub dwa wtryski wstępne zapewniają miękką pracę silnika przy każdym obciążeniu i we wszystkich zakresach prędkości obrotowych. Późniejsze wtryski dodatkowe służą do podwyższenia temperatury spalin, co jest niezbędne do regeneracji obu montowanych seryjnie filtrów cząstek stałych.

Na zewnątrz silnika umieszczono dwie turbosprężarki, z których każda zasila jeden rząd cylindrów. Dzięki zmiennej geometrii łopatek turbiny są zawsze optymalnie wykorzystywane, reagują szybko już przy niskich prędkościach obrotowych i uzyskują wysoki stopień sprawności.

2,7 bar: wysokie ciśnienie doładowania
Obie turbosprężarki wytwarzają ciśnienie absolutne do 2,7 bar. Dwie duże chłodnice powietrza doładowującego obniżają temperaturę sprężonego gazu i w ten sposób zwiększają ilość tlenu potrzebnego do spalania. V12 TDI ma podwójny układ dolotowy. Na każdy rząd cylindrów przypada jeden filtr powietrza, za którym znajduje się przepływomierz masowy.

Pracą silnika zarządzają dwa niezwykle szybkie komputery sterujące, działające na zasadzie master – slave. Od swoich mniejszych braci sześciolitrowy TDI przejął sterowanie zmianą zawirowania powietrza w komorze spalania według zadanej charakterystyki. Dzięki elektrycznie sterowanym klapom można w każdej chwili uzyskać ruch wirowy optymalny dla
najwyższej mocy silnika i najniższych emisji.

Także układ wydechowy jest dwuprzewodowy. Tutaj inżynierowie Audi położyli szczególny nacisk na recyrkulację spalin. Przy częściowym obciążeniu nawet 50 procent spalin doprowadzanych jest do powietrza dolotowego w celu obniżenia emisji NOx. W rozbudowany układ recyrkulacji, umieszczony w rozwidleniu cylindrów, wbudowano chłodnicę wodną, obniżającą temperaturę spalin według charakterystyki.

Ze swoimi 368 kW (500 KM) ten diesel uzyskuje moc właściwą wynoszącą 62,0 kW (84,3 KM) z litra pojemności skokowej, co jest wartością spotykaną w zasadzie tylko w samochodach sportowych. Jeszcze bardziej imponujący jest maksymalny moment obrotowy: od 1.750 obr./min do 3.250 obr./min V12 TDI uzyskuje stałe 1.000 Nm, czyli 168 Nm z litra pojemności. 11,3 litra paliwa, które ten duży TDI zużywa średnio na 100 km, stanowi niezbity dowód jego wyjątkowej efektywności. Spalanie benzynowych konkurentów we wszystkich przypadkach jest dużo wyższe.

Przeniesienie napędu
Potężne momenty silnika V12 TDI przekazywane są przez szybko i komfortowo zmieniającą biegi sześciostopniową skrzynię tiptronic, specjalnie dostosowaną do tak wysokiego momentu obrotowego tego sześciolitrowego silnika wysokoprężnego. Kierowca może zmieniać przełożenie automatycznej skrzyni także manualnie – dźwignią selekcyjną lub seryjnymi, chromowanymi przełącznikami na trójramiennej kierownicy.

Napęd quattro rozdziela moment napędowy w stosunku 40:60 na przednie i tylne koła, podkreślając sportową charakterystykę napędu zapewniającą dobre właściwości trakcyjne i dużą przyjemność jazdy. W razie potrzeby środkowy mechanizm różnicowy przenosi większość momentu napędowego na oś o lepszej trakcji. W samym układzie quattro wzmocniono wiele istotnych komponentów, by sprostać wymaganiom stawianym przez tak mocny silnik.

Podwozie
Zawieszenie Audi Q7 V12 TDI quatro jest supernowoczesną konstrukcją. Podwójne wahacze poprzeczne prowadzą przednie i tylne koła, elementy osi wykonano w większości z aluminium. Dzięki ich wysokiej precyzji i bezpośredniemu układowi kierowniczemu kierowca ma ścisły kontakt z drogą. Pod względem reakcji zawieszenia, bezpieczeństwa oraz komfortu ten SUV może wyznaczać wzorce.

Audi Q7 V12 TDI quattro doskonale sprawdza się w terenie. Jego prześwit poprzeczny wynosi do 240 milimetrów. Układ stabilizacji toru jazdy ESP rozszerzony został o system wspomagający zjeżdżanie ze wzniesień i specjalny tryb terenowy, który poprawia jeszcze bardziej trakcję.

Seryjne aktywne zawieszenie zostało sportowo zestrojone. Pneumatyczne zawieszenie z elektronicznie regulowanymi amortyzatorami oraz dynamiczną stabilizacją odchylenia od osi podłużnej można ustawić według jednej z trzech charakterystyk – od komfortowej do szczególnie dynamicznej. Ponadto możliwe jest wybranie jednego z pięciu stopni prześwitu poprzecznego i opuszczenie tyłu o 71 milimetrów w celu ułatwienia załadunku.

Ten wyjątkowy SUV Audi porusza się na sportowych aluminiowych kołach 20-calowych z dziesięcioma poprzeczkami. Jako opcja oferowane są koła z 20 ramionami oraz robiące wrażenie koła 21-calowe o różnej stylistyce.

Za dużymi kołami ukryte są potężne, 20-calowe hamulce. Ich wentylowane tarcze wykonane są ze spieku ceramicznego wzmacnianego włóknem szklanym i charakteryzują się niewielką masą, stałą skutecznością oraz dużą trwałością. Podobnie jak w wyczynowych samochodach sportowych auto wyposażono w zaciski ośmiotłoczkowe na przedniej osi oraz czterotłoczkowe na tylnej osi. Zaciski pokryto lakierem w kolorze tytanowym, na przednich umieszczono napis „audi ceramic“.

Stylistyka
Także pod względem optycznym Audi Q7 V12 TDI sprawia wyjątkowe wrażenie. Światła dzienne, składające się z dwunastu białych diod w każdym z reflektorów, przyciągają wzrok już z daleka. Umieszczono je przy górnej krawędzi wlotów powietrza. Kierunkowskazy przesunęły się ze swojego zwykłego miejsca do biksenonowych reflektorów. Pionowa chromowana poprzeczka w kracie osłony chłodnicy Singleframe oraz osłona chroniąca przed uszkodzeniem w wyniku najechania na kamienie, wykonana ze stali szlachetnej, wyostrzają oblicze tego auta. Zderzak o nowym kształcie łączy boczne, błyszczące wloty powietrza w jedną całość.

Patrząc z boku natychmiast zauważa się nie tylko 20-calowe koła, lecz również lusterka boczne lakierowane w kolorze matowego aluminium. Nadkola są wysunięte na zewnątrz o 26 milimetrów z przodu i 30 milimetrów z tyłu, dolne krawędzie drzwi przykryto szerokimi listwami. Okna otaczają ramki z matowego aluminium. Z tego samego materiału wykonany jest również reling dachowy. Tło tylnych świateł ma ciemny kolor, w nowym zderzaku zintegrowano dwie duże, owalne rury wydechowe. Tylna osłona podwozia wykonana jest także ze stali szlachetnej. Wszystkie Q7 V12 TDI quattro pokryte są seryjnie metalicznym lub perłowym lakierem.

Linie Q7 V12 TDI quattro zachwycają elegancją i dynamiką. Ten wyjątkowy SUV Audi ma zdradzającą siłę sylwetkę i najbardziej sportowe proporcje w swojej klasie (długość 5.063 milimetra, szerokość 2.000 milimetra i wysokość 1.737 milimetra).

Wysokie boczne płaszczyzny blachy nadają bryle samochodu atletyczny charakter, przede wszystkim w zestawieniu ze sportowo – płaskim pasem okien. Dynamic Line nad nadkolami, masywna linia „barków” i płynna linia dachu z seryjnym relingiem podkreślają muskularny wygląd. Wyraźne zaznaczenie formy „V” w przedniej części nadwozia oraz tył z mocno pochylonymi słupkami D zbliżają sylwetkę tego auta do sylwetki charakterystycznej dla coupé.

Patrząc na wnętrze i kokpit odnosi się wrażenie jasnej, szerokiej przestrzeni połączonej z perfekcyjną ergonomią i najwyższą jakością. Na życzenie klienta Audi dostarcza cztery, pięć, sześć lub siedem siedzeń o szerokich możliwościach zmiany ustawień. Zależnie od ilości miejsc siedzących bagażnik może mieć pojemność nawet 2.035 litrów.

W listwach progowych błyszczą aluminiowe wstawki, podłoga wyłożona jest welurową wykładziną. Przesłony z karbonu oraz dźwignia zmiany biegów pokryta aluminium sprawiają, że tunel środkowy ma „techniczny” charakter. Jako opcja dostępne jest również ekskluzywne drewno. Przyciski systemu obsługowego MMI mają srebrny kolor, wyloty dmuchaw powietrza są w kolorze aluminium, a pedały i podpórka pod lewą nogę w kolorze stali nierdzewnej.

Elektrycznie regulowane sportowe fotele pokryto skórą Verano. Komfortowy środkowy podłokietnik i podłokietniki w drzwiach również pokryto skórą. Siedzenia z przodu i z tyłu mogą być ogrzewane, a specjalny pakiet oświetlenia tworzy subtelną atmosferę podczas nocnych podróży.

Wyposażenie

Do luksusowego wyposażenia seryjnego Audi Q7 V12 TDI quattro należy pakiet „skóra”, wielofunkcyjna, sportowa kierownica skórzana, czarna podsufitka, składane lusterka zewnętrzne, nawigacja DVD, system nagłośnieniowy Bose Surround Sound ze zmieniarką CD, przyłącze przygotowane do podłączenia telefonu komórkowego Bluetooth, autoalarm oraz układ kontroli ciśnienia w oponach.

Pokrywa bagażnika otwiera i zamyka się elektrycznie. Jej forma, częściowo zakrywająca tylne słupki, czyni tył samochodu bardziej masywnym. Seryjna komfortowa automatyczna klimatyzacja reguluje ogrzewanie i wentylację niezależnie dla kierowcy i siedzącego obok pasażera uwzględniając przy tym położenie słońca.

Jako opcję Audi oferuje dla Q7 V12 TDI quattro najnowocześniejsze systemy wspomagania kierowcy: adaptive cruise control, Audi lane Assist i Audi side assist pomagają prowadzącemu zachować odległość do jadącego z przodu pojazdu, ułatwiają utrzymanie i zmianę pasa ruchu. Audi parking system advanced posiada kamerę obserwującą otoczenie za samochodem.

System multimedialny z opcjonalnym Audi music interface jest jeszcze wszechstronniejszy, niż w swojej poprzedniej wersji i dysponuje wygodnym przyłączem dla iPoda. Na życzenie Audi dostarcza także Advanced Sound System firmy Bang & Olufsen gwarantujący odbiór dźwięku absolutnie najwyższej jakości. Dla tych, którzy chcą jeszcze lepiej poczuć się w swoim Q7 V 12 TDI quattro przygotowano pakiet „skóra advanced” obejmujący między innymi ekskluzywne pokrycie tablicy rozdzielczej i konsoli środkowej. Duży dach szklany open sky system oraz system szyn w bagażniku jeszcze bardziej uprzyjemniają podróże Q7 V12 TDI quattro.

TDI Audi – najwyższy poziom technologii

Sześciolitrowym TDI Audi po raz kolejny dokumentuje swoją przewagę dzięki technice. Już w 1989 roku marka z czterema pierścieniami wprowadziła jednostki TDI do produkcji seryjnej i od tego czasu wykorzystuje całą swoją kreatywność i wszystkie możliwości techniczne do tego, aby nadal przesuwać granice możliwości. Silniki TDI w decydujący sposób podkreślają charakter Audi jako sportowej marki Premium. Dzisiaj co drugie Audi sprzedawane na świecie ma pod pokrywą silnik wysokoprężny. Silniki TDI, najefektywniejsza technologia świata kontynuują swój zwycięski pochód przez świat motoryzacji.

Nowy V12 TDI w Audi Q7 jest blisko spokrewniony z silnikiem wyścigowego Audi R10 TDI, który już trzy razy zwyciężył w klasyfikacji ogólnej w 24-godzinnym wyścigu na torze Le Mans. Ten TDI o pojemności 5,5 litra jest silnikiem wyścigowym przewyższającym wszystkie inne. Z momentem obrotowym powyżej 1.100 Nm pozostawia daleko w tyle wszystkie jednostki benzynowe. Przy nominalnej prędkości obrotowej uzyskuje moc ponad 650 KM, wystarczająco dużą, by osiągnąć prędkość maksymalną 330 km/h.

Ten potężny silnik wysokoprężny niezbicie udowodnił swoją wielkość podczas 24-godzinnych wyścigów Le Mans oraz wielu biegów serii American Le Mans. Jedną z jego wyjątkowych cech jest niskie zużycie paliwa. W porównaniu z poprzednikiem – i tak już bardzo efektywnym R8 z bezpośrednim wtryskiem benzyny, R10 TDI na torze Le Mans spalił zdecydowanie mniej paliwa.

Triumfalny pochód: trzy zwycięstwa w kolejnych wyścigach na torze Le Mans
Wysoka efektywność była podstawą trzech kolejnych zwycięstw w prestiżowym wyścigu we Francji. W 2006 roku Frank Biela (Niemcy), Emanuele Pirro (Włochy) i Marco Werner (Niemcy) odnieśli zdecydowane zwycięzco. Ta sama trójka kierowców pokonała konkurentów również w 2007 roku, mimo iż organizatorzy zmniejszyli wielkość zbiornika R10 TDI. A w 2008 roku Rinaldo Capello (Włochy), Allan MacNish (Szkocja) i Tom Kristensen (Dania), podobnie jak rok wcześniej przy trudnych warunkach atmosferycznych, po raz trzeci z rzędu doprowadzili Audi do zwycięstwa. W Audi doskonała moc i maksymalna efektywność są ze sobą nierozerwalnie połączone.


Źródło: Audi, fot. Audi