czwartek, 15 listopada 2007

Chevrolet i jego nowy Beat

Chevrolet Beat, najpopularniejszy z trzech koncepcyjnych pojazdów mini, które były w tym roku prezentowane na salonach samochodowych na całym świecie oraz w internecie, posłuży za inspirację dla nowego modelu produkcyjnego, który będzie sprzedawany na całym świecie. Chevrolet ogłosił tę informację 14 listopada podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles.

Na decyzję o produkcji wyrazistego samochodu mini na bazie koncepcyjnego modelu Beat wpływ miała internetowa ankieta, w której uczestniczyło niemal 1,9 miliona respondentów. Wstępna produkcja przeznaczona będzie na rynki poza USA i rozpocznie się w połowie 2009 roku.

„Klienci przemówili. Liczba głosujących trzykrotnie przewyższyła wcześniejsze ankiety prowadzone przez GM wśród konsumentów, co jest dla nas dowodem, że Beat spodobał się klientom na całym świecie” – powiedział Ed Peper, dyrektor generalny Chevroleta. – „Byliśmy w firmie pod ogromnym wrażeniem pozytywnej reakcji na wszystkie trzy wersje koncepcyjne, ale Beat okazał się zdecydowanym zwycięzcą”.

Model produkcyjny będzie miał w sobie coś z ducha pełnego ekspresji modelu koncepcyjnego Beat dzięki niewielkim, korzystnym dla jazdy w mieście wymiarom i małolitrażowemu, bardzo oszczędnemu silnikowi. Poszerzy on globalny portfel modeli Chevroleta, sprzedawanych w ponad 120 krajach, i zapewni tej marce pozycję lidera w segmencie samochodów mini, najszybciej rozwijającym się segmencie rynku motoryzacyjnego na świecie.

„Oszczędne i przyciągające uwagę doskonałym wyglądem samochody to podstawowe wartości Chevroleta, a nowy model produkcyjny doskonale się do nich dostosowuje” – powiedział Peper. – „Będzie on sprzedawany na całym świecie na różnorodnych rynkach”.

Beat i inne pojazdy koncepcyjne objęte ankietą powstawały przede wszystkim w należącym do GM Studiu Projektowym w Bupyeong w Korei Południowej, a w pracach uczestniczyli również inżynierowie globalnej sieci. Ponieważ Korea Południowa będzie najważniejszym rynkiem dla tego samochodu, jego produkcja rozpocznie się właśnie tam.

Początki modelu Beat

Beat zadebiutował w 2007 r. podczas Salonu Samochodowego w Nowym Jorku wraz z dwoma innymi modelami, Groove i Trax. Wszystkie przeznaczone były dla ludzi młodych żyjących w mieście i łączyły w sobie energię, różnorodność i ekscytację życia miejskiego, a przy tym były atrakcyjne, oszczędne i reprezentowały wysoką wartość.

Koncepcyjny model Beat zaprojektowano i zbudowano przy wykorzystaniu procesu Globalnego Rozwoju Produktu GM, stworzonego na bazie najlepszych praktyk z całego świata. Integruje on design, działania techniczne, napęd i produkcję, gwarantując, że każdy program obejmujący dany pojazd spełnia założenia jakościowe, czasowe i biznesowe, a jednocześnie odpowiada na potrzeby rynków lokalnych.

W ramach procesu globalnego rozwoju produktu GM zwiększa do maksimum umiejętności i możliwości swoich ośrodków designu i działań technicznych rozlokowanych na całym świecie. Korzysta przy tym z takich narzędzi jak projektowanie wirtualne i sieć techniczna, które umożliwiają inżynierom i konstruktorom współpracę na poziomie globalnym.

Produkcja pojazdu na podstawie koncepcyjnego modelu Beat łączy te zasoby, w odpowiednim momencie wprowadzając na rynek samochód odpowiedniej wielkości o niewielkim wpływie na środowisko naturalne.

Źródło: Chevrolet, fot. Chevrolet

Nowa Agila - oszczędna i przyjazna środowisku


Nowa Agila - oszczędna i przyjazna środowisku Najlepszym lekarstwem na rosnące ceny paliw jest niższy poziom spalania. I tu Opel ma wyjątkowo dobre wieści: nowa Agila, która zadebiutowała podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie i będzie w sprzedaży od wiosny 2008 roku, może poszczycić się najniższym zużyciem paliwa ze wszystkich wersji silnikowych.

Przy spalaniu pięciu litrów paliwa na 100 km w Agili 1.0 i zaledwie 4,5 litra na 100 km w Agili 1.3 CDTI (średnie zużycie paliwa zgodnie ze normą UE) ten mini-samochód jest naprawdę oszczędny. Poziom emisji CO2 dla obu jednostek silnikowych wynosi około 120 g/km.
Nowa Agila – z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym – spełnia ograniczenia dotyczące emisji spalin w kilku krajach europejskich i korzysta ze specjalnych ulg podatkowych. Ten oszczędny, przestronny, pięciomiejscowy samochód uzyskuje te doskonałe wyniki bez dodatkowej – i kosztownej – technologii hybrydowej.

Podzielenie emisji CO2 pomiędzy pięciu potencjalnych pasażerów Agili plasuje ten miejski samochód niemal na pierwszym miejscu listy najbardziej ekonomicznych pojazdów: przy 24 g/CO2 na kilometr i pasażera w pełni załadowana Agila jest wyjątkowo przyjazna dla środowiska. W przeciwieństwie do modeli konkurencyjnych nowy kompaktowy Opel zarejestrowany jest do przewozu pięciu osób, jest wyposażony w pięć trzypunktowych pasów bezpieczeństwa i standardowo występuje w wersji pięciodrzwiowej. Agila 1.2 także zapewnia oszczędność i niski poziom emisji spalin: średnie zużycie paliwa 5,5 litra na 100 km odpowiada emisji 131 g/CO2 na kilometr lub 26,2 g/CO2 na pasażera.

Pomimo imponującej oszczędności nowy Opel Agila nie idzie na żadne kompromisy, jeśli chodzi o technologię czy wyposażenie. Pasażerowie wciąż siedzą w pełni wyprostowani, a linia dachu została dynamicznie obniżona i przechodzi teraz płynnie ku tyłowi. Pomaga to uzyskać współczynnik oporu powietrza o wartości 0,35 – to stosunkowo niski wynik jak na samochód tej wielkości. Miejskie autko jest obecnie o 20 cm dłuższe, o sześć cm szersze, ale o siedem cm niższe niż poprzednik.

Jako samochód miejski Agila posiada także mnóstwo schowków i pojemników na drobiazgi. Ale nie to jest najważniejsze. Pomimo kompaktowych rozmiarów nowy Opel ma wyjątkowo obszerny bagażnik. Jego standardowa pojemność do wysokości rolety wynosi 225 litrów, co wystarcza na przykład na wózek dziecięcy. Jedno przekręcenie uchwytu powoduje złożenie oparcia tylnej kanapy, co zwiększa przestrzeń bagażową aż do 1050 litrów – to najlepsza wartość w tym segmencie rynku. Oparcie i siedzisko tylnej kanapy dzieli się ponadto w proporcji 60:40, zapewniając jeszcze większą elastyczność.

Źródło: GM

BMW po drugim dniu testów w Barcelonie

W środę Robert Kubica i Nick Heidfeld ponownie pojawili się na torze Catalunya, aby kontynuować pracę nad rozwojem bolidu na sezon 2008. Obaj kierowcy przejechali łącznie 139 okrążeń, z czego Nick Heidfeld aż 102.

Przy suchej nawierzchni i temperaturze otoczenia wynoszącej 17 stopni Celsjusza kierowcy wraz z ekipą testową kontynuowali pracę nad przystosowaniem standardowej jednostki sterującej ECU, której będą musiały używać wszystkie zespoły w sezonie 2008.

Jak podaje oficjalna strona zespołu, równolegle testowano także kilka nowych części mechanicznych i innych elementów, które są projektowane z myślą o nowym bolidzie F1.08. Właśnie z powodu tych części i problemów jakie spowodowały, Robert Kubica nie był w stanie przejechać założonej ilości okrążeń.

Kolejnego dnia testów na torze ponownie pojawią się obaj podstawowi kierowcy zespołu, którzy będą kontynuować prace nad zbieraniem informacji i danych o nowym układzie elektronicznym ECU. Nick Heidfeld wyjedzie na tor bolidem z nadwoziem oznaczonym F1.07-08 (dotychczas używane było F1.07-04), będącym projektem przejściowym pomiędzy konstrukcją F1.07, a F1.08.

Źródło: formula1.pl

Hyundai i30 CRDi lepszy od hybryd

Skomplikowana i bardzo droga technologia hybrydowa ma już godnego konkurenta w postaci czystego silnika wysokoprężnego Clean diesel. Dowodem potwierdzającym wyższość technologii czystych diesli jest wygrana nowego Hyundaia i30 1.6 CRDi w wyścigu Panasonic World Solar Challenge, który odbył się w zeszłym miesiącu w Australii.

i30 pokonał innych konkurentów wyposażonych w jednostki wysokoprężne i silniki hybrydowe, uzyskując najniższe spalanie oraz najniższy poziom emisji szkodliwych gazów do atmosfery.

Startujący w klasie Greenfleet Technology Class i30 CRDi zużył zaledwie 3,2 litra oleju napędowego na 100 km i wydzielił 97 g CO2 na każdy przebyty kilometr trasy z Darwin do Adelaide liczącej w sumie 3000 km. Wynik ten pozwolił pokonać nie tylko hybrydową Toyotę Prius, ale także inne auta z silnikami diesla, takie jak Audi, Peugeot, a nawet motocykl BioBike.

„i30 jest praktyczną i przystępną cenowo alternatywą dla drogiej i skomplikowanej technologii hybrydowej. Samochód wyposażony w czysty silnik diesla spala mniej paliwa i wydziela dużo mniej szkodliwych substancji,” powiedział dr Hyun-Soon Lee, prezes oddziału badawczo-rozwojowego Hyundai-Kia.

Dla porównania, Leaseplan Toyota Prius zużyła 5,6 litra paliwa na 100 km i wydzieliła 146g CO2 na jeden kilometr. Peugeot 207 HDi spalił 3,9 litra oleju napędowego na 100 km i wydzielił 118g CO2 na jeden kilometr. Co ciekawe, Team Ethanol Saab BioPower (85 procent etanolu i benzyna bezołowiowa) zużył 9,3 litra paliwa na 100 km i oddał do atmosfery 148g CO2 na jeden kilometr.

Wane Eckersley – były mechanik F1 mistrza świata Alana Jonesa – i jego kolega z zespołu Hyundaia John Cadogan usiedli za kierownicą i30 podczas trwającej siedem dni wyprawy, której trasa przebiegała przez Alice Springs i inne regionalne centra Australii.

Zaprojektowany w Centrum Badawczo-Rozwojowym w Russelsheim, i30 powstał z myślą o spełnieniu oczekiwać i wymagań europejskich klientów. i30 został wyposażony w zaawansowany silnik wysokoprężny o pojemności 1.6-litra z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa common rail. Silnik CRDi został dodatkowo wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii, która dostarcza odpowiedniej ilości powietrza przy każdej prędkości obrotowej silnika. W samochodzie zastosowano także układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem, pozwalającym oszczędzić paliwo oraz ograniczającym straty energii, co stanowi główny problem w przypadku konwencjonalnych układów z hydraulicznym wspomaganiem.

Koncern Hyundai przeznacza rocznie blisko 6 miliardów dolarów na prace badawczo-rozwojowe. Duża część tego budżetu przeznaczona jest na rozwijanie technologii przyjaznych środowisku, takich jak czyste silniki diesla, elektryczne pojazdy hybrydowe i elektryczne pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi.


Źródło: Hyundai

Renault Megane Coupe powróci za 2 lata

Megane Coupe będzie flagowym modelem samochodów z nowej gamy Megane, którą Renault zaprezentuje w 2009 roku.

Samochód wyróżnia się opływową przednią częścią nadwozia z dużym logo marki, eleganckimi reflektorami oraz wlotem powietrza umieszczonym w zderzaku. Płynna linia dachu łączy się z dynamicznym tyłem, który nadaje autu sportowego wyglądu. Charakterystycznymi detalami są masywne nadkola, ostre linie powierzchni szklanych oraz futurystyczne światła tylne.

Nowy model nawiązuje do protoplasty, który zadebiutował na rynku w 1996 roku i zdobył sobie rzeszę fanów, do dziś spotykających się na wszelkiego rodzaju zlotach. Nowe Megane Coupe będzie pozycjonowane w nieco wyższym segmencie rynku, dlatego może nie być tak popularne wśród młodych ludzi, jak jego poprzednik.

Dwudrzwiowe Coupe zostanie zbudowane na nowej platformie, którą Renault opracowało wspólnie z Nissanem. W połączeniu ze sportowo zestrojonym zawieszeniem, Megane Coupe będzie oferowało dużą przyjemność z prowadzenia.

Sprzedaż nowego modelu rozpocznie się pod koniec 2009 roku w cenie od 16 500 funtów.

Źródło: Auto Experss, informacja MotoTarget

Pierwsze zimowe testy F1 rozpoczęte

Michael Schumacher, przy błyskach fleszy fotoreporterów, powrócił dzisiaj rano na tor wyścigowy, aby pomóc swojemu byłem zespołowi przygotować się do przyszłorocznej walki o mistrzostwo. W niespełna miesiąc po zakończeniu sezonu 2007 na torze Circuit de Catalunya rozpoczęły się pierwsze testy przed nowym sezonem.

Siedmiokrotny Mistrz Świata nie zawiódł swoich kibiców i tak jak przed rokiem znowu uplasował się na najwyższym miejscu w tabeli z czasem 1:21,922. Drugi z kierowców włoskiej Scuderii, Luca Badoer, wykręcił czas o nieco ponad 0,2 sekundy słabszy od utytułowanego Niemca, co wystarczyło aby na najwyższych dwóch pozycjach po pierwszych zimowych testach znalazły się dwa Ferrari.

Obok szumu medialnego wywołanego obecnością Michaela Schumachera swój debiut w nowych barwach zaliczył nowy stary zespół w F1- Force India (Spyker), za kierownicą którego usiedli kierowcy testowi Giedo va der Garde oraz Roldan Rodriguez. Zespół mimo iż zmienił malowanie swojego bolidu zajął jednak ostatnią pozycję w stawce.

Trzeci czas dnia za dwójką Ferrari wykręcił Pedro de la Rosa, testujący McLarena. Drugi z zawodników brytyjskiego zespołu, Gary Paffett był szósty. Młodego Anglika wyprzedzili Heikki Kovlainen oraz Robert Kubica. Polak dzielił dzisiaj obowiązki z drugim kierowcą BMW Sauber- Nickiem Heidfeldem. Niemiec zakończył pierwszy dzień testów na 10 miejscu.

Obok wspomnianego debiutu zespołu Force India na torze pojawili się także nowi kierowcy: Andreas Zuber, który liczy na posadę testera Hondy w sezonie 2008 oraz Karun Chandhok, który zaliczył swój debiut za kierownicą Red Bulla.

Przed zespołami i kierowcami w zimowych testach stoją nielada wyzwania. Zespoły inżynierów będą musiały przystosować swoje bolidy do nowych jednostek sterujących ECU, zaprojektowanych przez McLarena przy współpracy z firmą Microsoft, a kierowcy będą musieli tak poprowadzić prace nad rozwojem przyszłorocznych wersji bolidów, aby jak najwięcej skorzystać na zakazie stosowania kontroli trakcji jaki z sezonem 2008 wprowadziła FIA.


Źródło: formula1.pl

Audi Cross Cabriolet Quattro Concept

Na rozpoczynającym się salonie samochodowym w Los Angeles, Audi zaprezentuje concept, który stanowi ostatnią przymiarkę do seryjnego modelu Q5, które zobaczymy już w styczniu na targach NAIAS w Detroit.

Pod tą nieco przydługą nazwą kryje się wielozadaniowa mieszanka SUV-a, Crossovera i Cabrio. A wszystko w kompaktowym opakowaniu. Nowe koncepcyjne Audi ma 4,61 metra długości, 1,91 szerokości i zaledwie 1,63 wysokości przy rozstawie osi wynoszącym 2,81 m. Rozmiary niemal idealnie, jak w BMW X3, które obok czekającego na premierę Mercedesa GLK będą głównymi konkurentami Audi Q5. Naturalnie nie ma co liczyć na produkcje seryjną koncepcyjnego kabrioletu Audi, ale niektóre jego elementy stylistyczne zapewne znajdą się w modelu Q5. Cross Cabrio zbudowano na płycie podłogowej nowego Audi A4 i A5. Wykorzystano w nim również układ przeniesienia napędu i wielowahaczowe zawieszenie pochodzące z modeli seryjnych. Koncept napędzany jest trzylitrowym silnikiem TDI o mocy 240 KM. Przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje 7,2 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 240 km/h. I to przy średnim spalaniu 7,3 l/100km.

Źródło: Audi, Informacja Mototarget

Volkswagen Space-Up! Blue Fuel-Cell Concept

Po koncepcyjnym modelu Up! pokazanym na tegorocznych targach IAA i jego wersji rodzinnej Space-Up!, którą widzieliśmy podczas październikowego salonu w Tokio, na rozpoczynającym się dziś salonie samochodowym w Los Angeles Volkswagen pokaże trzecią odsłonę tego auta. Tym razem w wersji ekologicznej napędzanej ogniwami paliwowymi.

Zgrabnego miejskiego mikrovana napędza motor elektryczny o mocy 61 KM i rozkręcający się do 10 tyś obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 120 Nm. Ale napędu elektrycznego, pod podłogą koncepcyjnego Volkswagena umieszczono 12 baterii litowo-jonowych o mocy 12 kilowatogodzin. Po naładowaniu pozwalają one na przejechanie dystansu 105 kilometrów. Prędkość maksymalna wynosi 120 km/h, a czas rozpędzania do 100 km/h 13,7 sekund. Baterie mogą być ładowane po podłączeniu auta poprzez specjalną wtyczkę na słupku C. Umieszczone na dachu panele słoneczne w czasie potrafią dodatkowo dostarczyć do 150 watów mocy. Pod warunkiem, że jeśli tak jak w Kalifornii słońce świeci przez 365 dni w roku.

Źródło: CarScoop, Informacja Mototarget

Akcja serwisowa Volvo

Przedsiębiorca Volvo Auto Polska sp. z o.o. powiadomił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że niektóre samochody Volvo model V70 i XC70 mogą stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników.

Polski dystrybutor samochodów Volvo poinformował, że w niektórych samochodach Volvo model V70 i XC70, w wyniku nieprawidłowo funkcjonującego oprogramowania dodatkowego układu bezpieczeństwa (SRS), może dojść do niezgodnego z założeniami technicznymi uruchomienia kurtyny i poduszki powietrznej układu SIPS (układu zabezpieczającego przed skutkami uderzeń bocznych).

Kampanią serwisową na rynku polskim objęte są 104 samochody z roku modelowego 2008, o następujących numerach identyfikacyjnych:

Model
VIN
Kraj pochodzenia
V70
0000342-0013463
Europa
XC70
0000328-0010287
Europa

Volvo Auto Polska sp. z o.o. poinformował UOKiK, że klienci, którzy kupili pojazdy objęte kampanią, zostaną indywidualnie powiadomieni o konieczności sprawdzenia samochodu w autoryzowanym serwisie. Wgranie nowego oprogramowania układu bezpieczeństwa SRS zostanie wykonane bezpłatnie.


Źródło: UOKiK

poniedziałek, 12 listopada 2007

BMW serii 1 Coupe z pakietem M

BMW wprowadziło pakiet M dla modelu coupe serii 1.Do tej pory w najmocniejszym modelu tej gamy, 306-konnym 135i Coupe, pakiet M oferowany był bez dopłaty. Teraz klienci mogą go również zamówić do pozostałych dwóch wariantów kompaktowego coupe, czyli do 120d i 123d. W jego skład wchodzą: 17-calowe obręcze kół z oponami 205/50 z przodu i 225/45 z tyłu, sportowe zawieszenie, aerodynamiczny pakiet optyczny, sportowe fotele, wykończenie zewnętrzne Shadowline, sportowa kierownica M, oraz listwy progowe z wygrawerowanym logo fabrycznego tunera BMW.

Złota Kierownica dla nowego Audi A4 (w Niemczech)

Jeszcze nie zostało wprowadzone na rynek, a już otrzymało nagrodę: czasopismo „Bild am Sonntag” przyznało nowej limuzynie z czterema pierścieniami „Złotą kierownicę” w swojej klasie.

Audi A4 pokonało silnych konkurentów w klasie średniej. Prestiżową nagrodę odebrał Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG, podczas uroczystej gali w Berlinie 7 listopada. „To wspaniały sukces nowego A4 i marki Audi, za którym stoi zmotywowany
i zaangażowany zespół.” powiedział podczas wręczania nagród.
Jury „Złotej Kierownicy”, złożone z VIPów, ekspertów technicznych oraz kierowców wyścigowych i rajdowych, miało również w tym roku możliwość dokładnego przetestowania kandydatów. Audi A4 zwyciężyło dzięki dynamice, stylistyce, wyposażeniu i komfortowi.
Audi A4 i jego poprzednik to najpopularniejszy model w historii producenta z czterema pierścieniami, który znalazł 8,5 miliona nabywców. Wyposażone w Audi drive select oraz silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa Audi A4 jest technologicznie najbardziej rozwinięte w segmencie. Model zostanie wprowadzony na rynek w grudniu.

„Złota Kierownica” wręczana jest od 1975 roku najlepszym samochodowym premierom roku. Nagroda przyznana Audi A4 jest 16-tą dla marki z czterema pierścieniami. „Złotą Kierownicę” w roku 2004 zdobyło Audi A6, a rok później Audi Q7.



Źródło: Audi, Informacja Mototarget

Tiguan najlepszym samochodem terenowym roku (w Niemczech)

Dwa dni przed wprowadzeniem na rynek Tiguan otrzymał „Złotą kierownicę”. W czasie przedsprzedaży złożono w Europie ponad 30 000 zamówień.

Jury czasopisma „Bild am Sonntag” złożone z ekspertów i prominentów zdecydowało: nowy Tiguan otrzymuje „Złotą kierownicę 2007“. Nagroda wręczona została 7 listopada w siedzibie wydawnictwa Axel Springer w Berlinie. Odebrał ją osobiście dr Martin Winterkorn, prezes zarządu koncernu Volkswagen. Sprzedaż Tiguana rozpoczyna się w Niemczech 9 listopada. W czasie przedsprzedaży złożono w Europie ponad 30 000 zamówień, ponad 1/3 z nich w Niemczech.

Podczas uroczystości wręczania nagród dr Martin Winterkorn powiedział: ”Złota kierownica dla Tiguana w kategorii samochodów terenowych to prezent na start i dobry omen. Nie trzeba być prorokiem: podobnie jak Eos, który w 2006 roku został w tym miejscu wyróżniony, również ten napędzany na cztery koła Tiguan szybko i z sukcesem znajdzie swoje miejsce na rynku. Same pozytywne wyniki testów z ostatnich tygodni, które ukazały się w czasopismach i dziennikach potwierdzają to. Cieszymy się na wprowadzenie na rynek w piątek, ponieważ Tiguan jest ważnym elementem naszej ogólnoświatowej strategii wzrostu sprzedaży.”

Tiguan oferowany jest w trzech wersjach wyposażenia „ Trend&Fun”, Track&Field” oraz „Sport&Style”. Na początku sprzedaży dostępne będą dwa nowe silniki: 2,0; 140 KM Common-Rail-TDI z filtrem cząstek stałych, który spełnia normę emisji spalin EU5 oraz podwójnie doładowany 1,4 TSI (150KM), który łączy radość jazdy
i ekonomiczne zużycie paliwa.


Źródło: Volkswagen, Informacja Mototarget

Saaba 9-3 Turbo X

Saab, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie, dla uczczenia trzech dekad dominacji wśród producentów systemów turbodoładowania, zaprezentował samochód, który wyznacza nowe standardy w swoim segmencie - Saaba 9-3 Turbo X.

Zawsze czarny, produkowany w limitowanej serii model to ukłon w stronę historii, hołd dla ikony - pierwszego, czarnego Saaba 900 Turbo. Ale to także, premiera nowoczesnego układu napędowego - Saab XWD. Najnowszy Saab został zaprezentowany 11 września 2007 roku. Dokładnie 30 lat wcześniej, Saab zaskoczył świat motoryzacji ujawniając swój pierwszy turbodoładowany model i wyznaczając kierunek rozwoju technologii, w którym inni później podążali. Tym razem, Saab wprowadza system XWD, innowacyjny układ napędu czterech kół, który już teraz można uznać za kolejny wzór do naśladowania.

Za sprawą 280-konnej jednostki 2.8 V6 Turbo, dysponującej momentem obrotowym o wartości 400 Nm, Saab Turbo X stał się najbardziej sportową wersją w gamie Saabów 9-3. System napędowy Saab XWD ma zdolność płynnego rozdziału momentu nie tylko pomiędzy osiami, ale także pomiędzy tylnymi kołami. Dzięki technologii XWD, dynamiczny układ jezdny zapewnia niespotykany dotąd w Saabach poziom kontroli nad pojazdem.

W uzupełnieniu modyfikacji podwozia i systemów kontroli trakcji oraz udoskonaleń układu napędowego, Saab Turbo X intryguje unikalnymi elementami stylistycznymi, które poprawiają aerodynamikę nadwozia.

Model będzie dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych: SportSedan i SportKombi. Turbo X jest zapowiedzią wprowadzenia układu Saab XWD do szerszej oferty modelowej. Zamówienia już napływają - samochody z napędem na cztery koła będą dostarczone do klientów w pierwszej połowie 2008 roku. A każdy egzemplarz będzie mógł wyróżniać się spersonalizowanym komunikatem powitalnym prezentowanym na wyświetlaczu zestawu wskaźników.

Saab XWD - kierowca najważniejszy

Saab Turbo X wyznacza nowe standardy w zakresie zdolności jezdnych samochodu tego segmentu rynkowego, potęgowane przez niezrównany układ turbodoładowania. Auto jest efektem specjalnego programu rozwojowego systemu XWD , którego celem samym w sobie jest satysfakcja kierowcy. Wspaniałe rezultaty osiągnięto przez odpowiednie dostrojenie zawieszenia, układu hamulcowego i kierowniczego oraz systemów kontroli trakcji.

Saab XWD to aktywny napęd wszystkich kół, skonfigurowany pod kątem optymalnych zdolności jezdnych i stabilności kierunkowej podczas aktywnej jazdy. Jego zaawansowany system sterowania posiada funkcję płynnego rozdziału siły napędowej, niezależnie, pomiędzy osiami i tylnymi kołami.
Dzięki temu „wrodzone", sportowe zdolności jezdne Saaba 9-3 zostały jeszcze bardziej udoskonalone. Na przykład, granica bezpieczeństwa, kiedy to układ ESP jest zmuszony do interwencji, została przesunięta znacznie dalej. W efekcie, pozytywnie zaangażowany w jazdę kierowca ma poczucie pełnej kontroli nad pojazdem.

Zalety układu XWD są najbardziej widoczne w trakcie jazdy szosowej. Dane pochodzące z czujników ABS/ESP - mierzących prędkość obrotową kół, współczynniki obrotu nadwozia i kąt wychylenia kierownicy - są nieustannie analizowane przez moduł sterowania. Napęd tylnej osi jest płynnie dołączany dla zrównoważenia tendencji do nadsterowności lub podsterowności , co ogólnie przejawia się dużo większą stabilnością kierunkową samochodu.

Kierowcę Turbo X wspomaga jeszcze jeden zaawansowany system - eLSD, czyli elektronicznie sterowany układ różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym, po raz pierwszy zastosowany w samochodzie z tego segmentu rynku. Monitorując różnice w prędkościach obrotowych kół tylnej osi, jest on w stanie przekazać do 40% momentu napędowego pomiędzy półosiami napędowymi, z koła które wpadło w poślizg na koło o większej przyczepności. Podczas szybkiego pokonywania ostrych łuków, występuje efekt tłumienia tendencji do poślizgu bocznego, a tylne koła bardziej „posłusznie" podążają za przednimi.

Dodatkowo, aby wykorzystać w pełni parametry Saab XWD, ograniczono zbędne ruchy nadwozia - zawieszenie Turbo X zostało obniżone o 10 mm, a sprężyny i amortyzatory usztywnione. Nadwozie utrzymywane jest w poziomie, na niezmiennej wysokości niezależnie od obciążenia, przez system samopoziomowania tylnej osi.

Za duże opóźnienia podczas hamowania odpowiadają specjalne, zwiększone tarcze hamulcowe: wewnętrznie wentylowane z przodu 345 x 30 mm, i zewnętrznie wentylowane z tyłu 292 x 20 mm. Standardowe opony 235/45 R-18 osadzone na 18-calowych felgach aluminiowych gwarantują ponadprzeciętną przyczepność.

Mocne serce Saaba Turbo X to 24-zaworowy, 6-cylindrowy silnik widlasty o pojemności 2,8 dm3, zapewniający 400 Nm w zakresie 2150 - 4500 obr./min. oraz 280 KM (206 kW) przy 5500 obr./min. Zastosowana tu technologia to między innymi w pełni aluminiowa konstrukcja, rzędy cylindrów ustawione pod kątem 60-stopni dla optymalnego wyważenia i redukcji drgań, system zmiennych faz rozrządu zaworów dolotowych i turbosprężarka typu twin-scroll zasilana spalinami z dwóch rzędów cylindrów niezależnie. Jednostka może być łączona z 6-biegowymi skrzyniami biegów; manualną lub automatyczną.Ta dynamiczna, szybko reagująca na polecenia kierowcy fabryka mocy oraz Saab XWD stanowią doskonale zgraną parę. Razem sprawiają, że entuzjaści samochodów z napędem na obie osie, poszukujący prawdziwie sportowych wrażeń za kołem kierownicy, będą całkowicie usatysfakcjonowani.

Powrót Czarnego Turbo Saaba

Swoją stylistyką Saab 9-3 Turbo X jednoznacznie manifestuje dynamiczny charakter, stanowiąc rozwinięcie mocnych i progresywnych form nadwozia całej gamy nowego Saaba 9-3. Oferowany tylko w metalicznym kolorze nadwozia Jet Black, ma oryginalne, wykończone materiałem o matowym odcieniu tytanu, przednie wloty powietrza. Jest, po prostu, współczesną interpretacją swojego doskonałego protoplasty: Saaba 900 Turbo.

Wyróżniające go sportowe dodatki stylistyczne służą, przede wszystkim, udoskonaleniu właściwości aerodynamicznych nadwozia, choć niewątpliwie dobrze akcentują też jego styl. Z przodu, rozbudowany dolny spojler i powiększony wlot powietrza ograniczają opory i poprawiają efektywność chłodzenia silnika i turbosprężarki.

Z tyłu, zderzak o zmienionym profilu ze specjalnym dolnym panelem dyfuzora obniżają punkt przepływu strumieni powietrznych, co minimalizuje opory aerodynamiczne i poprawia stabilność przy dużych prędkościach. Wersja SportSedan ma też dodatkowy spojler pokrywy bagażnika służący redukcji sił wznoszących w tylnej części nadwozia. Wersja SportKombi ma podobny spojler, przedłużający linię dachu, standardowo zintegrowany z nadwoziem.

Saab Turbo X ma wyjątkowe, 18-calowe felgi aluminiowe pokryte lakierem o barwie tytanicznej, inspirowane charakterystycznymi dla starszych Saabów 3-ramiennymi tarczami kół. Jako wyposażenie dodatkowe dostępne są również felgi 19-calowe. Podwójne, unikalne końcówki układu wydechowego, w kształcie rombów, stanowią harmonijne zwieńczenie formy stylistycznej nadwozia.
Detale wykończenia wnętrza Saaba Turbo X doskonale pasują do atmosfery „czarnego turbo". Sportowe siedzenia z dodatkowymi podparciami zostały w całości pokryte czarną skórą. Panele ozdobne na drzwiach, schowku pasażera i konsoli środkowej pokryte są włóknem węglowym. Są to elementy wyposażenia dostępne tylko w sportowej wersji Turbo X.

Turbo X ma również grubą kierownicę pokrytą delikatną skórą, dzięki której kierowca lepiej odczuwa ruchy samochodu. Ekskluzywna tapicerka z naturalnej skóry Premium, ze wstawkami perforowanymi, jest dostępna jako wyposażenie dodatkowe.

Dla podkreślenia „turbodoładowanego" dziedzictwa Saaba, wskaźnik ciśnienia powietrza w turbosprężarce jest repliką oryginalnych zegarów Saaba 900 Turbo. Dodatkowo, po przekręceniu kluczyka na centralnym wyświetlaczu Saaba Turbo X pojawia się specjalny komunikat: „Ready for take off" - gotowy do startu. Imię właściciela oraz numer seryjny samochodu mogą być również zaprogramowane.


Źródło: Saab, fot. Saab

Samochody nowe na firmy.

Jak podaje Samar, w ciągu trzech kwartałów tego roku zarejestrowano ponad 205 tysięcy nowych samochodów osobowych, to jest o 25% więcej niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym. Prawie 48% nowych rejestracji to samochody rejestrowane przez firmy. W tej grupie wzrost był relatywnie większy, bo w stosunku do roku ubiegłego firmy zarejestrowały o ponad 34% więcej nowych samochodów.

Jakie województwa prowadza w tej stawce? Jak nietrudno sie domyśleć najwięcej nowych aut firmowych zarejestrowano w województwie mazowieckim - ponad 44 tysiące. Stawkę zamyka województwo lubuskie z 904 zarejestrowanymi samochodami. Nie bez wpływu na ranking jest zapewne lokalizacja firm leasingowych, do które zarejestrowały większość samochodów firmowych.

Liderem sprzedaży samochodów osobowych dla firm jest nadal Toyota, ale warto odnotować 52% wzrost sprzedaży aut firmy Volkswagen oraz ponad 88% wzrost sprzedaży aut marki Peugeot. jeśli chodzi o modele to czołówka jest następująca: Opel Astra, Ford Focus, Skoda Octavia, Skoda Fabia, Toyota Yaris, Volkswagen Passat, Toyota Avensis, Toyota Corolla, Fiat Panda i Opel Vectra.