poniedziałek, 4 lutego 2008

Citroëny C2-R2 inaugurują sezon w nowej klasie

Pierwszą rundą tegorocznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski będzie Platinum 4. Rajd Magurski z bazą w Gorlicach i z trasami wiodącymi malowniczymi drogami Beskidu Niskiego.

Dzięki porozumieniu pomiędzy Citroën Polska a Polskim Związkiem Motorowym, załogi startujące w Citroënach C2-R2 będą klasyfikowane równolegle w dwóch punktacjach: w klasie A6 (Gr A do 1600 cm3), a także w nowoutworzonej klasie R2B, obejmującej auta homologowane według przepisów nowego regulaminu FIA dla grupy R.

Marek Nawarecki, dyrektor ds. PR Citroën Polska: - Citroëny C2-R2 startują jak dotychczas w klasie otwartej, aby rywalizować z innymi samochodami swojej i wyższych kategorii. Jestem przekonany, że ta klasyfikacja uatrakcyjni rywalizację sportową, zwróci uwagę kibiców i zachęci kolejne zespoły do startów Citroënem C2-R2. Spodziewamy się też, że podczas następnych rund RSMP liczba załóg będzie się sukcesywnie zwiększać. W tym sezonie za sprawą zaangażowania naszych partnerów pula nagród w programie sponsorskim C2-R2 Teams’ Challenge będzie jeszcze większa.

Przedrajdowe opinie:

Radosław Typa (numer startowy 32):
Jadę z nowym pilotem Danielem Siatkowskim. Auto jest przygotowane perfekcyjnie. Pojedziemy tak, żeby być na mecie, ale dobry wynik będzie dla nas równie ważny. Cieszymy się, że startujemy w klasie R2. Padający śnieg nastawia nas optymistycznie.

Marcin Pasecki (33): Pojedziemy z bojowym nastawieniem, chociaż pogoda i warunki na trasie trochę nas rozczarowują. Wolelibyśmy więcej zimy, tymczasem śniegu nie ma tutaj za wiele. Może jeszcze przed startem go przybędzie? Niższe partie oesów biegną po gołym asfalcie.

Jan Chmielewski (34): Dwa lata temu jechałem tu w Pucharze PZM. Rewelacyjne oesy! Poza tym wszystko będzie dla mnie nowe, dopiero tu wsiądę do nowego auta, którym nie przejechałem ani kilometra. Szkoda, że nie ma odcinka testowego…

Marcin Dobrowolski (36): Trasa jest super! To będzie już trzeci nasz start w Magurskim, ale nie nastawiamy się na żadne ryzyko. Nasz podstawowy cel to przejechanie kolejnej porcji oesowych kilometrów i oswojenie się z nowym dla nas autem.

Ariel Piotrowski (39): W stosunku do pucharowej trasy Rajdu Magurskiego sprzed dwóch lat są teraz spore nowości i zmiany. Co do warunków – wolałbym prawdziwą zimę, a nie śnieg na przemian z asfaltem. To zapowiada loterię z doborem opon

Informacje o rajdzie

4. Rajd Magurski startuje z Rynku w Gorlicach w piątek (1 lutego) od godz. 13. Następnie 45 zgłoszonych załóg przejeżdża kolejno odcinki specjalne Łosie – Oderne – Przełęcz Magurska, Gładyszów – Zdynia (po dwa razy) i Smerekowiec – Hańczowa (jeden przejazd). Park serwisowy jest na stadionie w Uściu Gorlickim, tam też samochody pozostają na noc.

2. etap w sobotę (2 lutego). Najpierw (od godz. 8) z Uścia Gorlickiego wyruszają 34 załogi, zgłoszone w Pucharze PZM. Od godz. 9 będą startować uczestnicy mistrzostw Polski. Trasa etapu składa się z dwóch pętli z odcinkami specjalnymi Zdynia – Regietów – Hańczowa, Banica – Izby – Banica oraz Wawrzka – Ropa – Klimkówka. Meta rajdu na gorlickim Rynku od godz. 15;05.
Szczegóły na stronie www.rajdmagurski.pl.


Źródło: Citroen, Informacja Mototarget

Suzuki Grand Vitara do serwisu

Przedsiębiorca Suzuki Motor Poland sp. z o.o., powiadomił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że niektóre samochody Suzuki Grand Vitara mogą stwarzać zagrożenie dla życia i zdrowia użytkowników.

Suzuki Motor Poland Sp. o.o. poinformował, że w niektórych egzemplarzach modelu Suzuki Grand Vitara (3dr) wibracje silnika mogą doprowadzić do pęknięcia przewodu paliwowego. Dalsza eksploatacja pojazdu w takich okolicznościach może spowodować powiększenie pęknięcia przewodu i wyciek paliwa.

W Polsce kampania naprawcza dotyczy 751 samochodów Suzuki Grand Vitara (3dr), wyprodukowanych od czerwca 2006 r. do lipca 2007 r. w Japonii.

Przedsiębiorca poinformował UOKiK, że powiadomi listownie właścicieli samochodów objętych kampanią o konieczności sprawdzenia samochodów w autoryzowanej stacji obsługi. W przypadku wykrycia usterki konieczne naprawy zostaną wykonane bezpłatnie. Przedsiębiorca wykona również konieczną modyfikację w samochodach, które znajdują się w stacjach dealerskich i punktach sprzedaży Suzuki Motor Poland Sp. z o.o.

Źródło: UOKiK

BMW Sauber F1 - prace nad systemem KRES rozpoczęte

Zespoły nie wystartowały jeszcze w żadnej rundzie sezonu 2008, ale BMW Sauber F1 Team pracuje już nad nowymi technologiami na 2009 r.

Wraz z wprowadzeniem Systemu Odzyskiwania Energii Kinetycznej KERS (Kinetic Energy Recovery Systems), Formuła 1 wstąpi na zupełnie nowy teren.

Działanie: nadwyżka energii generowanej przez samochód Formuły 1 nie będzie już niewykorzystana. W przyszłości zostanie przekształcona w siłę napędzającą. Jest to, zdaniem Theissena, wyjątkowe wyzwanie. „Jesteśmy bardzo podekscytowani nowymi systemami odzyskiwania energii" - przyznaje. „Wystarczy to sobie wyobrazić: w tym momencie nie istnieją nawet jeszcze ich ostateczne wersje, a za 14 miesięcy będziemy z nich korzystać podczas wyścigów."

BMW Sauber F1 Team czyni już postępy, jeśli chodzi o rozwój nowych systemów, mówi Theissen: „Pracujemy na pełnych obrotach nad połączeniem silnika spalinowego z jednostką elektryczną i akumulatorami. Jest to bardzo ekscytujące zadanie dla inżynierów od układu przeniesienia napędu."

Theissen jest przekonany, że z nowych rozwiązań stworzonych na potrzeby Formuły 1 skorzystają również seryjne pojazdy BMW. „Ciekawie jest widzieć, jak specjaliści od napędów hybrydowych pukają już do naszych drzwi. Zdają sobie sprawę z tego, że w Formule 1 inżynierowie rozwijają technologie zdecydowanie szybciej."

Korzyści są jasne zarówno dla zawodników wyścigowych, jak i codziennych kierowców: podczas gdy piloci Formuły 1 będą mogli wykorzystać zgromadzoną energie jako dodatkową moc, kierowcy BMW mogą spodziewać się jeszcze mniejszego zużycia paliwa i emisji spalin - wszystko dzięki nowym, oszczędzającym energię systemom.

Źródło: BMW

Skoda odsłania tajemnice nowej Skody Superb


Na sześć tygodni przed oficjalną premierą w Genewie, Škoda Auto odsłania sporo tajemnic Nowej Škody Superb.

Cechą charakterystyczną drugiej już generacji luksusowego modelu jest nowoczesność zastosowanych rozwiązań, maksymalny komfort oraz doskonałość wykończenia. Nowa Škoda Superb będzie wyposażona w opatentowany przez Škoda Auto system zmiennego sposobu otwierania bagażnika Twindoor, pozwalający – w zależności od potrzeb – otwierać go jak w samochodach o nadwoziu typu sedan lub – jeśli zajdzie potrzeba zapakowania większego przedmiotu – jak w liftbacku. W Škodzie Superb nowej generacji zastosowano też udoskonalony, nowatorski Adaptacyjny System Świateł Przednich – AFS, po raz pierwszy wprowadzony w samochodach Grupy Volkswagen.

Atutami Nowej Škody Superb są także bezpieczeństwo oraz przestronność i bogactwo wnętrza. Samochód będzie można wyposażyć nawet w dziewięć poduszek powietrznych, a nowością będą poduszki boczne chroniące pasażerów siedzących z tyłu oraz poduszka zabezpieczająca kolana kierowcy. Przestronność wnętrza docenią zarówno osoby zajmujące przednie fotele, jak i podróżujące na tylnej kanapie. Także bagażnik ma ponadprzeciętne rozmiary – objętość przestrzeni ładunkowej przy standardowo ustawionej tylnej kanapie wyniesie 565 litrów, a po jej złożeniu osiągnie 1 670 litrów. Centrum nowoczesnej deski rozdzielczej zajmie system nawigacji satelitarnej wyposażonej między innymi w twardy dysk o pojemności 30 GB oraz ekran dotykowy. Pośród sześciu dostępnych silników centralne miejsce zajmie sześciocylindrowa jednostka FSI o pojemności 3,6 litra, połączona z napędem na cztery koła przekazywanym za pośrednictwem sprzęgła Haldex czwartej generacji oraz zautomatyzowaną skrzynią biegów DSG. Nowa Škoda Superb będzie przekonywać klientów wysokim poziomem bezpieczeństwa, eleganckim nadwoziem oraz doskonałym komfortem jazdy.

TRADYCJA I NOWATORSKA ŚWIEŻOŚĆ

Nazwa modelu Superb nawiązuje do tradycji marki Škoda, która sygnowała tą nazwą limuzynę z lat trzydziestych i czterdziestych. Już wtedy budowała ona reputację czeskiej firmy, jako marki motoryzacyjnej z czołówki najlepszych producentów na świecie.

Początek nowej ery tego modelu nastąpił w 2001 roku. Wprowadzenie go na rynek poprzedziły staranne analizy rynku, wszechstronne badania oraz drobiazgowy program rozwoju technologicznego. Zaraz po premierze Škoda Superb pierwszej generacji przebojem dołączyła do wyższej klasy samochodów. Żaden inny model nie dokonał w takim czasie przewartościowania w całym segmencie samochodów z tak trwałym skutkiem. Parafrazując słowa Juliusza Cezara, współczesny model Superb „przybył, zobaczył i zwyciężył”. Stał się jednym z najbardziej interesujących modeli w klasie Executive. „Wyjeżdżał” z tarczą z testów porównawczych w specjalistycznych czasopismach m.in. z takimi modelami, jak Mercedes-Benz Klasy E, Peugeot 607, Alfa Romeo 166 czy też Jaguar S-Type. Porównywano go także z modelami klasy wyższej średniej np. Fordem Mondeo, Renault Laguną i także z tych porównań wychodził obronną ręką. Podkreślano niewiarygodnie wręcz korzystny stosunek jakości do ceny.

Od końca roku 2001 na zakup Škody Superb zdecydowało się blisko 130 000 klientów na całym świecie, z czego w Polsce niemal 6 000 klientów.

STYL W CAŁOŚCI I W SZCZEGÓŁACH: WZORNICTWO

Druga generacja Škody Superb debiutuje tej wiosny, świętując swoją premierę podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. Niezwykły klimat wystawy samochodowej w Lac Léman będzie znakomitą scenerią dla pierwszej prezentacji modelu. Najnowsza odsłona modelu Superb posiada wiele cech charakterystycznych, rozpoznawanych u swoich poprzedników, przedstawionych w udoskonalonej formie. Dzięki swemu wzorowemu wykończeniu oraz doborowi materiałów najwyższej jakości, pretenduje do pozycji lidera, w szczególny sposób podkreślając swoją świeżą stylistykę. Proporcjonalna forma karoserii o ponadczasowych kształtach dzięki wyraźnym elementom stylistycznym sprawia, że wzornictwo tego modelu Škody cechuje się niepowtarzalnością równą jego niezawodności. Nowa koncepcja wzornicza najlepiej jest widoczna w wyrazistej, trójwymiarowej formie atrapy chłodnicy, podczas gdy delikatne chromowe dodatki nadają mu optycznej głębi oraz mocy. Zarys klapy silnika płynnie styka się z reflektorami, wzmacniając poziomą orientację ich kształtu, co podkreśla wizerunek auta solidnie trzymającego się drogi. Chromowe wykończenia wokół okien w wyższych wersjach wyposażenia przechodzą w trójwymiarowy element umieszczony na centralnym słupku drzwi. Wydłużona, w porównaniu do poprzednika, linia dachu w widoczny sposób ukazuje przestronność, szczególnie w tylnej części auta. Nowa architektura modelu Superb komunikuje jedną z najważniejszych cech w tym segmencie – komfortową przestrzeń dla kierowcy i pasażerów. Po raz pierwszy w historii modeli Škoda tablica rejestracyjna nie jest zintegrowana z pokrywą bagażnika, tym razem została umieszczona niżej, na dolnej części zderzaka, a jej miejsce zajęło logo marki. Atrakcyjny wygląd tylnej części modelu Superb wzmacniają dodatkowo dwuczęściowe tylne światła. Ich jedna połowa jest zintegrowana z tylnymi nadkolami, a druga – z pokrywą bagażnika. Za dnia wyróżniają się prostolinijnym i eleganckim kształtem, natomiast po zmierzchu świecą światłem uformowanym w kształt litery C, charakterystycznym dla najnowszej generacji samochodów marki Škoda. Całości dopełniają koła o rozmiarze nawet 18 cali, podkreślające solidny wizerunek oraz elegancję i dynamikę auta.

PRZESTRONNE WNĘTRZE ORAZ KONCEPCJA TWINDOOR

Model ma 4 838 mm długości, 1 817 mm szerokości oraz 1 462 mm wysokości. Przestrzeń na kolana pasażera na tylnej kanapie została zwiększona o 19 mm. Stało się tak, mimo że długość całkowita nowego modelu jest prawie identyczna z długością modelu poprzedniej generacji. Wielkość wnętrza Nowej Škody Superb jest zauważalnie większa od auta poprzedniej generacji, a efekt ten osiągnięto dzięki zastosowaniu poprzecznej zabudowy silnika.

Także inne rozwiązania zastosowane w Nowej Škodzie Superb wpisują się w koncepcję „przemyślane rozwiązania”. Unikalny w skali rynku charakter ma system zmiennego sposobu otwierania bagażnika o nazwie Twindoor (opatentowany przez Škoda Auto). Mimo, że wzornictwo w tej klasie trzyma się tradycyjnej koncepcji nadwozia typu sedan, model Superb nowej generacji został wyposażony w tylną pokrywę bagażnika, która w praktyce eliminuje wszelkie ograniczenia dotyczące możliwości ładunkowych. Zaprojektowany przez inżynierów koncernu Škoda system stanowi niezwykle praktyczne i funkcjonalne rozwiązanie. W zależności od potrzeb, jednym ruchem dłoni może zostać otwarta pokrywa bagażnika, jak w samochodach o nadwoziu typu sedan lub cała pokrywa bagażnika wraz z tylnym oknem, jak w samochodach typu liftback. W ten sposób na co dzień otwieramy tylko jedną część pokrywy bagażnika, a w razie potrzeby zyskujemy możliwość załadunku przedmiotów o znacznym rozmiarach. Pod pokrywą kryje się przestronny bagażnik, który – gdy oparcia tylnych siedzeń znajdują się w pozycji pionowej – mieści 565 litrów, a po złożeniu oparć jego pojemność wzrasta do 1 670 litrów. Osiąga zatem wielkość, której z trudem dorównują nawet samochody kombi segmentu Executive. Wzrost pojemności bagażnika w stosunku do poprzedniego modelu Škody Superb wynosi 85 litrów.

Model Superb drugiej generacji posiada także szeroką gamę innych rozwiązań konstrukcyjnych w dużym stopniu przewyższających możliwości jego poprzednika. Dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości w konstrukcji podwozia, uzyskuje ono o 10% lepszą sztywność, odczuwalną szczególnie podczas pokonywania zakrętów.

PRIORYTET – BEZPIECZEŃSTWO

Maksymalną widoczność w Nowej Škodzie Superb zapewnia duża powierzchnia szyby przedniej oraz znaczące zwiększenie wielkości lusterek bocznych. Jednak w trudnych warunkach pogodowych najbardziej poprawi ją nowy Adaptacyjny System Świateł Przednich – AFS oferowany wraz z reflektorami biksenonowymi. Škoda to pierwsza marka w obrębie Grupy Volkswagen oferująca system AFS z rozszerzonym zakresem funkcji. Znajduje on zastosowanie szczególnie podczas jazdy nocą. Znacząco poprawia oświetlenie przestrzeni przed pojazdem, umożliwiając kierowcy wcześniejsze zauważenie ewentualnych przeszkód na drodze oraz jeszcze szybszą reakcję. Przy prędkości od 15 do 50 km/h, wiązka światła zostaje rozszerzona tak, by zapewnić lepsze oświetlenie krawędzi drogi, działa także znana już z innych modeli funkcja doświetlania zakrętów Corner. Przy wyższej prędkości (powyżej 90 km/h) elektroniczny układ sterowania ustawia światła w taki sposób, by doświetlony został także lewy pas. Ponadto wiązka światła zostaje lekko uniesiona, by oświetlić dłuższy odcinek drogi. Trzeci tryb systemu AFS działa podobnie do funkcji świateł mijania – jest uruchamiany podczas jazdy z prędkością od 50 do 90 km/h. W systemie AFS wykorzystane jest również specjalne ustawienie przeznaczone do jazdy podczas deszczu, ograniczające odbijanie się światła od kropel wody.

Atrakcyjnym szczegółem, podkreślającym wyjątkowość modelu, jest umieszczenie na górnych krawędziach reflektorów oznaczenia modelu – Superb.

Bezpieczeństwo pasażera w Nowej Škodzie Superb podnosi system poduszek powietrznych. W zależności od standardu wyposażenia oraz wersji, mamy do dyspozycji aż dziewięć poduszek. Absolutną nowość stanowią: poduszka ochraniająca kolana kierowcy oraz poduszki boczne w tylnej części auta.

SZEŚĆ NOWOCZESNYCH JEDNOSTEK NAPĘDOWYCH

Na początek Nowa Škoda Superb dostępna będzie z trzema silnikami benzynowymi i trzema wysokoprężnymi. Zapewne najpopularniejszą stanie się jednostka TDI PD o pojemności 2,0 l, dostarczająca moc 103 kW (140 KM). Jej maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm i osiągany jest w przedziale 1800-2500 obrotów na minutę, co wystarcza, by przyspieszyć od 0 do 100 km/h w ciągu 10,2 sekundy oraz osiągnąć prędkość maksymalną równą 207 km/h. Wartość całkowitego zużycia paliwa na poziomie 5,9 l na 100 km jest bardzo umiarkowana. Emisja CO2 wynosi 155 g/km. Zaawansowana technologia zastosowana przy budowie układów zasilania w znacznym stopniu zmniejsza poziom hałasu związanego z działaniem pompowtryskiwaczy. Wyższą moc i dynamikę zapewnia jednostka TDI o pojemności 2,0 litrów, współdziałająca z układem bezpośredniego wtrysku paliwa Common rail. Dostarcza ona 125 kW (170 KM) mocy, napędzając auto maksymalnym momentem obrotowym o wartości 350 Nm w przedziale 1750-2500 obrotów na minutę. Zużycie paliwa wynosi 6,0 l na 100 km w cyklu mieszanym, a emisja CO2 równa jest 159 g/km. Potencjał tego silnika ukazują doskonałe parametry. Prędkość maksymalna wynosi 222 km/h, a samochód wyposażony w ten silnik przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 8,8 sekundy. Oba opisane wyżej silniki wysokoprężne współpracują z sześciostopniową, ręczną skrzynią biegów lub sześciostopniowa, zautomatyzowaną przekładnią DSG.

Gamę silników wysokoprężnych uzupełnia jednostka TDI PD o pojemności 1,9 l i parametrach gwarantujących zadowalającą kulturę jazdy, a jednocześnie korzystna cenowo. Ta czterocylindrowa jednostka zapewnia moc równą 77 kW (105 KM) i osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm przy 1900 obrotach na minutę. Dzięki średniemu zużyciu paliwa na poziomie 5,7 l na 100 km zapewnia zarówno ekonomiczną, jak i – w związku z emisją CO2 równą 151 g/km – niezwykle ekologiczną jazdę. Pozwala rozpędzić auto do 190 km/h, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w ciągu 12,5 sekundy. Moc na przednie koła przekazuje ręczna, pięciostopniowa skrzynia biegów. Standardowo, wszystkie wersje silników wysokoprężnych wyposażone są w filtr cząstek stałych DPF, natomiast w krajach, w których jakość paliwa nie spełnia odpowiednich wymogów, jednostka TDI PD o pojemności 1,9 l i mocy 77 kW dostarczana jest bez powyższego filtra.

Wszystkie spośród dostępnych silników benzynowych są wyposażone w układ wtrysku bezpośredniego. Wersja TSI z silnikiem czterocylindrowym o pojemności 1,4 l debiutuje w modelu Superb i mimo swej niewielkiej pojemności skokowej – zapewnia 92 kW (125 KM) mocy oraz maksymalny moment obrotowy równy 200 Nm w przedziale 1500-4000 obrotów na minutę. Ten niewielki silnik dużej mocy potrzebuje zaledwie 10,5 sekundy, żeby przyspieszyć od 0 do 100 km/h, jednocześnie umożliwia on osiągnięcie prędkości maksymalnej 201 km/h. Dzięki koncepcji zmniejszenia pojemności (tzw. downsizing) zużycie paliwa w przypadku silnika benzynowego spada do niezwykle korzystnej wartości 6,6 l paliwa na 100 km. Całkowita emisja CO2 sięga 157 g/km. Silnik występuje z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów.

Podstawowym silnikiem benzynowym w nowym modelu Superb będzie jednostka TSI o pojemności 1,8 l oraz mocy 118 kW (160 KM). Zapewnia ona maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm w przedziale od zaledwie 1500 do 4200 obrotów na minutę, i prędkość maksymalną 220 km/h. Przyspieszenie następuje w sposób błyskawiczny – aby rozpędzić auto od 0 do 100 km/h wystarczy zaledwie 8,6 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi 7,6 l na 100 kilometrów, natomiast emisja CO2 wynosi 180 g/km. Jednostka będzie występować z sześciostopniową, manualną lub siedmiostopniową, zautomatyzowaną przekładnią DSG.

Największą i najmocniejszą będzie jednostka FSI V6 o pojemności 3,6 l, mocy równej 191 kW (260 KM) oraz maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 350 Nm w przedziale od 2500 do 5000 obrotów na minutę. Średnie zużycie paliwa wynosi 10 l na 100 km, a emisja CO2 238 g/km. Opisywany silnik rozpędza auto od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy i zapewnia prędkość maksymalną 250 km/h. Jednostka FSI V6 o pojemności 3,6 l dostępna jest wyłącznie wraz ze zautomatyzowaną, sześciostopniową przekładnią DSG oraz napędem na cztery koła.

NAJWYŻSZY STANDARD: WYPOSAŻENIE

Wyposażenie Nowej Škody Superb cechuje wysoka jakość we wszystkich dostępnych wersjach. W oferowanym wyposażeniu znajdą się między innymi: czujnik deszczu, asystent oświetlenia, reflektory biksenonowe z systemem AFS, system kontroli ciśnienia w ogumieniu, asystent parkowania oraz funkcja zapobiegania staczaniu się pojazdu na podjeździe czy np. podgrzewane siedzenia dostępne nie tylko w przedniej, lecz również w tylnej części auta. Wymienione elementy to tylko fragment długiej listy udogodnień.

Pakiet elektroniczny zaspokaja wszystkie możliwe oczekiwania. Wachlarz opcji oferowanych dla nowego modelu Superb cechuje się najwyższym poziomem i obejmuje: zaawansowany system nawigacji z ekranem dotykowym oraz układem pamięci w postaci dysku twardego, system audio najwyższej klasy z głośnikami wysokiej mocy oraz odtwarzaczem CD. Każdy z przyjemnością skorzysta zapewne także z gniazda umiejscowionego w podłokietniku Jumbo Box, które umożliwia podłączenie odtwarzacza MP3, zewnętrznego nośnika danych lub czytnika kart. Wszystkie wymienione elementy są harmonijnie zintegrowane z deską rozdzielczą. Konsola centralna w kształcie litery V podkreśla charakter wnętrza, natomiast chromowane wykończenia oraz lśniące, czarne powierzchnie stanowią stylistyczne urozmaicenie.

Nowe, okrągłe przyrządy pomiarowe z białymi wskaźnikami gwarantują maksymalną czytelność zarówno za dnia, jak i nocą. W poszycie dachu wmontowane zostały diody elektroluminescencyjne, zapewniające rozproszone oświetlenie wnętrza (funkcja CatVision). Diody emitują białe światło, nadając wnętrzu jeszcze bardziej ekskluzywny wygląd. Przejrzyście uporządkowane oraz łatwo identyfikowalne elementy sterujące, jarzą się delikatnym zielonym światłem – firmowym kolorem Škody. Kolor zielony rodzi także jeszcze jedno ważne skojarzenie: fakt, że 95 procent całkowitej masy pojazdu można poddać recyklingowi, podkreśla przyjazny dla środowiska charakter auta.


Źródło: Skoda, fot. Skoda

Colt na 1 miejscu w raporcie DEKRY

Mitsubishi Colt zajął pierwsze miejsce w raporcie awaryjności 2008 sporządzonym przez rzeczoznawców DEKRY. Model okazał się najmniej awaryjny w segmencie samochodów mini i małych o przebiegu do 30.000 km.

Raport DEKRA 2008 obejmuje usterki występujące w autach ocenianych nie według wieku, lecz według liczby przejechanych kilometrów oraz uwzględnia tylko usterki specyficzne dla pojazdów używanych. Takie ujęcie sprzyja bardzo realnej ocenie jakości technicznej samochodów.

Colt jest najpopularniejszym modelem Mitsubishi w Europie. Sukcesy Mitsubishi Colta VI generacji rozpoczęły się w czerwcu 2004 r., kiedy to wprowadzono do sprzedaży wersję pięciodrzwiową. W listopadzie 2004 r. została ona nagrodzona „Złotą Kierownicą” tygodnika „Bild Am Sonntag”. W kolejnych miesiącach Colt zdobył kolejne 6 prestiżowych tytułów: Kompaktowego Samochodu Roku w Holandii, Samochodu Roku w Danii i Rumunii, „Iniemamocni 2004” („The Incredibles 2004”) w Wielkiej Brytanii, „Właściwy rozmiar 2004/2005” w Holandii i Najlepszego Samochodu 2005 w polskiej edycji czasopisma auto motor i sport .

Od wiosny 2005 r. dostępny jest wariant trzydrzwiowy, oferowany także z turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 110 kW/150 KM* („Colt CTZ”). Ofertę dopełnia „Colt CZC“, kabriolet coupé, sprzedawany w Polsce od wiosny 2007 r.
Do tej pory w Niemczech – gdzie sprzedaje się najwięcej Coltów - zarejestrowano ok. 65.000 aut Mitsubishi Colt najnowszej generacji; od początku sprzedaży w Niemczech w roku 1977 r. nabywców znalazło już ponad 355.000 Colt’ów. W Polsce najchętniej kupowana jest wersja pięciodrzwiowa z silnikiem benzynowym 1.3 o mocy 70 kW/95 KM**.
* Średnie zużycie paliwa w jeździe mieszanej 6,8 l, CO2 w g/km 161
** Średnie zużycie paliwa w jeździe mieszanej od 5,8 l, CO2 w g/km od 138


Źródło: MMC Car Poland

ING Renault F1 Team prezentuje bolid R28

ING Renault F1 Team rozpoczął oficjalnie sezon 2008 prezentacją nowego Renault F1 R28 oraz kierowców, która miała miejsce w siedzibie Dyrekcji Komunikacji Renault w Boulogne Billancourt.

Na prezentacji był obecny Carlos Ghosn, Prezes Renault. Zaproszono ponad 500 dziennikarzy z różnych krajów i gości, m.in. Dyrektora Rady Wykonawczej ING, Michela Tilmanta. Stajnia jest zdeterminowana powrócić w tym sezonie na wiodącą pozycję dzięki innowacyjnemu bolidowi oraz talentom jedynego dwukrotnego mistrza świata, jaki dziś startuje w tej dyscyplinie, Fernanda Alonso i Nelsona Piqueta.

Prezes ING Renault F1 Team, Bernard Rey, wyjaśnił, że zespół postawił sobie bardzo ambitne cele na nowy sezon. "Mamy nadzieję, że team powróci na należne mu, czołowe miejsce. Taki cel postawił sobie zespół przy przygotowaniu nowego samochodu. Wszyscy specjaliści ciężko pracowali, aby pokonać problemy techniczne, jakie napotkaliśmy w ubiegłym roku. Jeśli chodzi o kierowców, niezwykle motywujący jest powrót Fernando. Więc i w stajni i w Renault jesteśmy optymistycznie nastawieni."

Bernard Rey podkreślił również znaczenie programu F1, który stanowi jeden z zasadniczych elementów strategii handlowej i marketingowej Grupy. "Formuła 1 jest potężnym narzędziem budującym popularność marki na nowych rynkach. Sprzedaż Renault poza Europą Zachodnią wzrosła w 2007 roku o 16,5%. Pozycja jednego z czołowych zespołów dowodzi, że Renault potrafi projektować niezawodne samochody o wysokich osiągach, wyposażone w zaawansowane technologie. Formuła 1 jest więc dla Renault trafną i opłacalną inwestycją."


Źródło: Renault, fot. Renault

BMW Sauber F1 w drodze do Melbourne

BMW Sauber F1.08 pomyślnie ukończył pierwsze testy wytrzymałościowe. Teraz zespół rozpoczyna prace nad optymalizacją nowego samochodu. Willy Rampf opisuje drogę od pierwszych testów do inaugurującego sezon GP Australii w Melbourne.

Tygodnie przed rozpoczęciem sezonu to dla BMW Sauber F1 Team najbardziej intensywny czas w całym roku. Samochód musi być przede wszystkim świetnie przygotowany do nowego sezonu Formuły 1. „Po debiucie nowego samochodu zespół zaczyna prace nad optymalizacją ustawień. Oznacza to zdecydowanie lepsze poznanie samochodu" - wyjaśnia Willy Rampf.

„Zespół przeprowadza tak zwane skany parametrów." - dodaje Dyrektor Techniczny, opisując pracę swojej załogi. „W tym celu jeździsz z różnymi ustawieniami, aby zobaczyć, jak zachowuje się samochód. Odczucia kierowców są porównywane z innymi zgromadzonymi danymi, aby umożliwić inżynierom zgromadzenie informacji w swego rodzaju bazie danych."

Wraz z postępem testów F1.08 zbliża się do wersji, która wystartuje w otwierającym sezon Grand Prix Australii w Melbourne. „Na następne testy oczekujemy już kolejnych części z tunelu aerodynamicznego." - zdradza Rampf. „Są to na ogół poprawione wersje już używanych elementów, na przykład zmodyfikowane przednie skrzydło, albo ulepszony tył. Badamy, o ile lepiej zachowują się nowe części, dając jednocześnie znać inżynierom w tunelu aerodynamicznym, na czym powinni się skupić przy dalszym rozwoju. Przykładowo, czy więcej uwagi powinni poświęcić szybkim, czy wolnym zakrętom."

Praca inżynierów i techników nie skończy się jednak po pierwszym wyścigu w wykonaniu BMW Sauber F1.08 w Australii. Aby zmniejszyć stratę do czołowych zespołów, BMW Sauber F1 Team będzie rozwijał swoje BMW Sauber F1.08 przez cały sezon.

Źródło: BMW

Fiat 500 Autem nr 1 w Polsce

Ogłoszono wyniki prestiżowego konkursu Auto 1 w Polsce 2008 zorganizowanego przez redakcję tygodnika AUTO ŚWIAT.

W konkursie uczestniczyło 74 modeli samochodów, które swoje premiery miało w ubiegłym roku na europejskim rynku. Głosy oddało ponad 32 tysiące czytelników Auto Świat. Głosami tych czytelników zwyciężył nowy Fiat 500, wyprzedzając Forda Mondeo i Mazdę 6. Finał konkursu o tytuł Auto 1 w Europie - 5 marca w Genewie podczas Salonu Samochodowego.

Uroczystość zgromadziła w warszawskim klubie SPACE wszystkich najważniejszych graczy na rynku polskim, m.in. prezesa zarządu Fiat Auto Poland p. Enrico Pavoni, który odebrał nagrodę z rąk redaktora naczelnego Auto Świat, p. Stanisława Sewastianowicza w towarzystwie prowadzącego imprezę Marcina Prokopa.

Źródło: Fiat

Już 5000000 BMW serii 5

Dzień 29 stycznia 2008 roku zapisze się na trwale w historii BMW. Wczoraj z taśm produkcyjnych fabryki z Dingolfing zjechał pięciomilionowy egzemplarz modelu serii 5.

Tym samochodem było BMW 530d w kolorze Carbon Black. Historia BMW serii 5 sięga 1972 roku, kiedy po raz pierwszy zaprezentowano auto z tej serii. Obecnie produkowany model jest już piątą generacją tej serii i należy do ścisłej czołówki w klasie wyższej średniej.

Źródło: BMW, Informacja Mototarget