poniedziałek, 12 listopada 2007

Saaba 9-3 Turbo X

Saab, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie, dla uczczenia trzech dekad dominacji wśród producentów systemów turbodoładowania, zaprezentował samochód, który wyznacza nowe standardy w swoim segmencie - Saaba 9-3 Turbo X.

Zawsze czarny, produkowany w limitowanej serii model to ukłon w stronę historii, hołd dla ikony - pierwszego, czarnego Saaba 900 Turbo. Ale to także, premiera nowoczesnego układu napędowego - Saab XWD. Najnowszy Saab został zaprezentowany 11 września 2007 roku. Dokładnie 30 lat wcześniej, Saab zaskoczył świat motoryzacji ujawniając swój pierwszy turbodoładowany model i wyznaczając kierunek rozwoju technologii, w którym inni później podążali. Tym razem, Saab wprowadza system XWD, innowacyjny układ napędu czterech kół, który już teraz można uznać za kolejny wzór do naśladowania.

Za sprawą 280-konnej jednostki 2.8 V6 Turbo, dysponującej momentem obrotowym o wartości 400 Nm, Saab Turbo X stał się najbardziej sportową wersją w gamie Saabów 9-3. System napędowy Saab XWD ma zdolność płynnego rozdziału momentu nie tylko pomiędzy osiami, ale także pomiędzy tylnymi kołami. Dzięki technologii XWD, dynamiczny układ jezdny zapewnia niespotykany dotąd w Saabach poziom kontroli nad pojazdem.

W uzupełnieniu modyfikacji podwozia i systemów kontroli trakcji oraz udoskonaleń układu napędowego, Saab Turbo X intryguje unikalnymi elementami stylistycznymi, które poprawiają aerodynamikę nadwozia.

Model będzie dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych: SportSedan i SportKombi. Turbo X jest zapowiedzią wprowadzenia układu Saab XWD do szerszej oferty modelowej. Zamówienia już napływają - samochody z napędem na cztery koła będą dostarczone do klientów w pierwszej połowie 2008 roku. A każdy egzemplarz będzie mógł wyróżniać się spersonalizowanym komunikatem powitalnym prezentowanym na wyświetlaczu zestawu wskaźników.

Saab XWD - kierowca najważniejszy

Saab Turbo X wyznacza nowe standardy w zakresie zdolności jezdnych samochodu tego segmentu rynkowego, potęgowane przez niezrównany układ turbodoładowania. Auto jest efektem specjalnego programu rozwojowego systemu XWD , którego celem samym w sobie jest satysfakcja kierowcy. Wspaniałe rezultaty osiągnięto przez odpowiednie dostrojenie zawieszenia, układu hamulcowego i kierowniczego oraz systemów kontroli trakcji.

Saab XWD to aktywny napęd wszystkich kół, skonfigurowany pod kątem optymalnych zdolności jezdnych i stabilności kierunkowej podczas aktywnej jazdy. Jego zaawansowany system sterowania posiada funkcję płynnego rozdziału siły napędowej, niezależnie, pomiędzy osiami i tylnymi kołami.
Dzięki temu „wrodzone", sportowe zdolności jezdne Saaba 9-3 zostały jeszcze bardziej udoskonalone. Na przykład, granica bezpieczeństwa, kiedy to układ ESP jest zmuszony do interwencji, została przesunięta znacznie dalej. W efekcie, pozytywnie zaangażowany w jazdę kierowca ma poczucie pełnej kontroli nad pojazdem.

Zalety układu XWD są najbardziej widoczne w trakcie jazdy szosowej. Dane pochodzące z czujników ABS/ESP - mierzących prędkość obrotową kół, współczynniki obrotu nadwozia i kąt wychylenia kierownicy - są nieustannie analizowane przez moduł sterowania. Napęd tylnej osi jest płynnie dołączany dla zrównoważenia tendencji do nadsterowności lub podsterowności , co ogólnie przejawia się dużo większą stabilnością kierunkową samochodu.

Kierowcę Turbo X wspomaga jeszcze jeden zaawansowany system - eLSD, czyli elektronicznie sterowany układ różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym, po raz pierwszy zastosowany w samochodzie z tego segmentu rynku. Monitorując różnice w prędkościach obrotowych kół tylnej osi, jest on w stanie przekazać do 40% momentu napędowego pomiędzy półosiami napędowymi, z koła które wpadło w poślizg na koło o większej przyczepności. Podczas szybkiego pokonywania ostrych łuków, występuje efekt tłumienia tendencji do poślizgu bocznego, a tylne koła bardziej „posłusznie" podążają za przednimi.

Dodatkowo, aby wykorzystać w pełni parametry Saab XWD, ograniczono zbędne ruchy nadwozia - zawieszenie Turbo X zostało obniżone o 10 mm, a sprężyny i amortyzatory usztywnione. Nadwozie utrzymywane jest w poziomie, na niezmiennej wysokości niezależnie od obciążenia, przez system samopoziomowania tylnej osi.

Za duże opóźnienia podczas hamowania odpowiadają specjalne, zwiększone tarcze hamulcowe: wewnętrznie wentylowane z przodu 345 x 30 mm, i zewnętrznie wentylowane z tyłu 292 x 20 mm. Standardowe opony 235/45 R-18 osadzone na 18-calowych felgach aluminiowych gwarantują ponadprzeciętną przyczepność.

Mocne serce Saaba Turbo X to 24-zaworowy, 6-cylindrowy silnik widlasty o pojemności 2,8 dm3, zapewniający 400 Nm w zakresie 2150 - 4500 obr./min. oraz 280 KM (206 kW) przy 5500 obr./min. Zastosowana tu technologia to między innymi w pełni aluminiowa konstrukcja, rzędy cylindrów ustawione pod kątem 60-stopni dla optymalnego wyważenia i redukcji drgań, system zmiennych faz rozrządu zaworów dolotowych i turbosprężarka typu twin-scroll zasilana spalinami z dwóch rzędów cylindrów niezależnie. Jednostka może być łączona z 6-biegowymi skrzyniami biegów; manualną lub automatyczną.Ta dynamiczna, szybko reagująca na polecenia kierowcy fabryka mocy oraz Saab XWD stanowią doskonale zgraną parę. Razem sprawiają, że entuzjaści samochodów z napędem na obie osie, poszukujący prawdziwie sportowych wrażeń za kołem kierownicy, będą całkowicie usatysfakcjonowani.

Powrót Czarnego Turbo Saaba

Swoją stylistyką Saab 9-3 Turbo X jednoznacznie manifestuje dynamiczny charakter, stanowiąc rozwinięcie mocnych i progresywnych form nadwozia całej gamy nowego Saaba 9-3. Oferowany tylko w metalicznym kolorze nadwozia Jet Black, ma oryginalne, wykończone materiałem o matowym odcieniu tytanu, przednie wloty powietrza. Jest, po prostu, współczesną interpretacją swojego doskonałego protoplasty: Saaba 900 Turbo.

Wyróżniające go sportowe dodatki stylistyczne służą, przede wszystkim, udoskonaleniu właściwości aerodynamicznych nadwozia, choć niewątpliwie dobrze akcentują też jego styl. Z przodu, rozbudowany dolny spojler i powiększony wlot powietrza ograniczają opory i poprawiają efektywność chłodzenia silnika i turbosprężarki.

Z tyłu, zderzak o zmienionym profilu ze specjalnym dolnym panelem dyfuzora obniżają punkt przepływu strumieni powietrznych, co minimalizuje opory aerodynamiczne i poprawia stabilność przy dużych prędkościach. Wersja SportSedan ma też dodatkowy spojler pokrywy bagażnika służący redukcji sił wznoszących w tylnej części nadwozia. Wersja SportKombi ma podobny spojler, przedłużający linię dachu, standardowo zintegrowany z nadwoziem.

Saab Turbo X ma wyjątkowe, 18-calowe felgi aluminiowe pokryte lakierem o barwie tytanicznej, inspirowane charakterystycznymi dla starszych Saabów 3-ramiennymi tarczami kół. Jako wyposażenie dodatkowe dostępne są również felgi 19-calowe. Podwójne, unikalne końcówki układu wydechowego, w kształcie rombów, stanowią harmonijne zwieńczenie formy stylistycznej nadwozia.
Detale wykończenia wnętrza Saaba Turbo X doskonale pasują do atmosfery „czarnego turbo". Sportowe siedzenia z dodatkowymi podparciami zostały w całości pokryte czarną skórą. Panele ozdobne na drzwiach, schowku pasażera i konsoli środkowej pokryte są włóknem węglowym. Są to elementy wyposażenia dostępne tylko w sportowej wersji Turbo X.

Turbo X ma również grubą kierownicę pokrytą delikatną skórą, dzięki której kierowca lepiej odczuwa ruchy samochodu. Ekskluzywna tapicerka z naturalnej skóry Premium, ze wstawkami perforowanymi, jest dostępna jako wyposażenie dodatkowe.

Dla podkreślenia „turbodoładowanego" dziedzictwa Saaba, wskaźnik ciśnienia powietrza w turbosprężarce jest repliką oryginalnych zegarów Saaba 900 Turbo. Dodatkowo, po przekręceniu kluczyka na centralnym wyświetlaczu Saaba Turbo X pojawia się specjalny komunikat: „Ready for take off" - gotowy do startu. Imię właściciela oraz numer seryjny samochodu mogą być również zaprogramowane.


Źródło: Saab, fot. Saab

Brak komentarzy: