niedziela, 14 września 2008

Alfa MiTo już w Polsce

Po światowej premierze Alfy MiTo, która miała miejsce w czerwcu, przyszła kolej na Polskę. Ten „najbardziej kompaktowy w historii motoryzacji samochód sportowy” od września dostępny jest już w naszym kraju.

Alfa MiTo to bezpieczne i niepowtarzalne auto, charakteryzujące się doskonałą dynamiką, niskim zużyciem paliwa, niską emisją spalin oraz kompaktowymi wymiarami. MiTo ma długość 4,06 m, wysokość 1,44 m, szerokość 1,72 m.

Podobnie jak model Alfa 8C Competizione – stylistyczna i technologiczna ikona Alfy Romeo – MiTo posiada wyjątkowy kształt szyb bocznych bez słupka w drzwiach przednich - co jest charakterystyczne dla samochodów sportowych. Profil maski silnika i wyróżniający przedni zderzak, kształt reflektorów przednich i tylnych wykorzystujących technologię LED, potęgują agresywny wygląd samochodu.


Wnętrze to kwintesencja stylu „Made in Italy”, komfortowe i zarazem sportowe, wykonane z wysmakowaną dbałością o szczegóły, z wykorzystaniem materiałów najwyższej jakości.

MiTo zaskakuje także awangardową technologią. Wystarczy wymienić: system Alfa D.N.A., elektroniczny układ Q2, DST oraz mocne silniki Turbo (zarówno benzynowe jak i diesel), o mocy od 78 KM do 155 KM. Dzięki tym innowacyjnym rozwiązaniom MiTo fascynuje nawet najbardziej wymagających klientów pasjonującym stylem prowadzenia.

Alfa MiTo to także auto bezpieczne. Aktywne zawieszenie w wyposażeniu seryjnym, we wszystkich wersjach redukuje znacznie kołysanie, zapewniając maksymalny poziom bezpieczeństwa aktywnego, pasywnego i prewencyjnego. W wyposażeniu seryjnym znajduje się także system stabilizacji toru jazdy VDC, a konstrukcja samochodu została zaprojektowano tak, aby uzyskać najwyższą punktację w przyszłych badaniach Euroncap.

Źródło: Alfa Romeo, fot. Alfa Romeo

Citroën C4 - modernizacja


Nowy Citroën C4 w wersji 5-drzwiowej i w wersji coupé charakteryzuje się stylem wyrażającym moc, dynamizm i elegancję.

Nowy, elegancki i dynamiczny przód

Zarys i kształt nowego zderzaka z oryginalnym wlotem powietrza w połączeniu z nową, wypukłą pokrywą silnika o zaokrąglonej, a jednocześnie sprężystej formie nadają sylwetce samochodu solidny i mocny wygląd.

Nowe, miękkie linie osłony chłodnicy z logo, nawiązujące stylistycznie do nowego C5, przyczyniają się do ogólnego wrażenia elegancji. Chromowane elementy dekoracyjne obudowy przednich reflektorów przeciwmgielnych stanowią dodatkowy, dystyngowany akcent świadczący o przynależności do kategorii samochodów najwyższej klasy.

Całkowita długość została zwiększona o kilkanaście milimetrów, wynosząc 4,275 m w wersji 5-drzwiowej i 4,288 m w wersji coupé.

Ponadto światła tylne w wersji coupé są wykonane z nowego, krystalicznego szkła.

Oferta została wzbogacona o trzy nowe zestawy aluminiowych kół 16- calowych (Olympie) i 17- calowych (Ribalta i Volubilis) w zależności od silnika, poziomu wykończenia i rynku.

Paleta odcieni karoserii została rozbudowana o trzy nowe kolory: niebieski Récife (styl dynamiczny) oraz niebieski Bourrasque i szary Thorium (styl elegancki).

Zmodernizowane wnętrze

We wnętrzu samochodu zostały wprowadzone liczne nowości.

- centralny zestaw wskaźników, który obejmuje obecnie obrotomierz, został poddany modernizacyjnym zabiegom pod kątem komfortu i bezpieczeństwa. Zachowując doskonałą czytelność dzięki wyświetlaczowi, który zapewnia optymalny kontrast niezależnie od oświetlenia zewnętrznego, zestaw wskaźników zawiera obecnie wszystkie informacje potrzebne w czasie jazdy, które są dostępne na pierwszy rzut oka i umieszczone bezpiecznie w górnej części deski rozdzielczej, bez konieczności odwracania wzroku od drogi.
- obudowa deski rozdzielczej i elementy paneli drzwi mają nową fakturę
- nowa, aksamitna tapicerka siedzeń jest oferowana w drugim poziomie wykończenia. Wersje Exclusive i VTS są dostępne w nowej skórze „Lama” w odcieniu jasnoszarym.
- w wersjach SX (lub Confort), VTR, VTR Pack, SX Pack i Exclusive zostały wprowadzone nowe elementy dekoracyjne wnętrza
„Wolframowy” lakier wzbogaca efekt wykończenia części przedniej centralnych nawiewników w wersji SX (lub Confort) jak również wszystkie elementy dekoracyjne w wersji SX Pack (lub Pack Ambiance w zależności od rynku). Wersje VTR i VTR Pack oferują wystrój typu „Muticub”, a Exclusive lakier „Bocage”.

Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja dostępna od momentu wprowadzenia C4 do sprzedaży uzupełnia komfort wnętrza, z indywidualną regulacją temperatury od strony kierowcy i od strony pasażera.

Przestronność wnętrza zachowuje doskonałe parametry dla tej kategorii samochodu, w szczególności pod względem szerokości na wysokości łokci wynoszącej 1,44 m z przodu i 1,43 m z tyłu, zapewniając wygodę pasażerom. Rozporządzalna przestrzeń wewnętrzna dla pasażerów w obydwu wariantach karoserii pozostaje niezmieniona.

• Silniki wysokoprężne HDi

Silniki HDi stanowią wzorcowe rozwiązanie pod względem przyjemności jazdy i ochrony środowiska. Gama Citroëna C4 proponuje obecnie szeroki wybór silników z proekologicznym znakiem Airdream. Tym wyróżnieniem zostały objęte silniki 1,6 l (HDi 92 i HDi 110 FAP współpracujące z mechaniczną skrzynią biegów i ze sterowaną elektronicznie skrzynią BMP6) oraz silnik 2l z mechaniczną skrzynią biegów.
Silnik HDi 2l wyposażony w sześcioprzełożeniową mechaniczną skrzynię biegów został zmodernizowany pod kątem przyszłej, europejskiej normy „Euro V”. Nowy silnik HDi 140 FAP z filtrem cząstek stałych w standardowym wyposażeniu zapewnia doskonałą elastyczność eksploatacji i dynamiczne parametry, spełniając jednocześnie wymogi ekologiczne. Moc została zwiększona do 103 kW (lub 140 KM CEE). Zużycie paliwa w cyklu mieszanym kształtuje się na poziomie 5,3 l/100 km, a emisja CO2 została obniżona do 140g /km.

Pozostałe silniki wysokoprężne HDI 92 ( z filtrem cząstek stałych lub bez) i HDi 110 FAP zachowały cieszące się uznaniem dynamiczne właściwości z jednoczesną poprawą parametrów ekologicznych.
Postęp stał się możliwy dzięki zastosowaniu ogumienia Michelin Energy SaverR o bardzo niskim oporze toczenia, dostępnego w wersji 16- calowej.
Zużycia paliwa w silnikach HDi 92 i HDi 110 FAP uległo obniżeniu i wynosi obecnie 4,4 l/100 km (HDi 92), 4,4 l/100 km (HDi 110 FAP z mechaniczną skrzynią biegów) i 4,4 l/100 km (HDi 110 FAP ze sterowaną elektronicznie skrzynią biegów BMP6) w cyklu mieszanym dla wersji wyposażonych w to ogumienie. Poziom emisji CO2 został zmniejszony odpowiednio do 117, 119 i 118 g/km

• Nowoczesne, wyróżniające elementy wyposażenia

Obecny na rynku od końca 2004 roku Citroën C4 jest wyposażony w nowatorskie urządzenia, które zapewniają mu miejsce w pierwszym szeregu pod względem oferowanych funkcji. Należą do nich :
-reflektory kierunkowe z dwufunkcyjnymi żarówkami ksenonowymi o kącie obrotu do 15°, które zapewniają dodatkowe oświetlenie na łuku drogi,
- radar parkowania przodem i z tyłem z wizualnym przedstawieniem strefy parkowania na ekranie wyświetlacza,
- alarm niezamierzonego przekroczenia linii, który zaczyna działać po przekroczeniu prędkości 80 km/h i efektywnie zapobiega skutkom spadku uwagi za kierownicą,
- kierownica z nieruchomym centralnym zespołem przełączników, która zapewnia kierowcy bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji kierowania i umożliwia montaż poduszki powietrznej kierowcy w optymalnym kształcie, przyczyniając się do bezpieczeństwa,
- wielowarstwowe szyby boczne zapewniające obniżenie poziomu hałasu i ochronę pasażerów,
- wspomaganie ruszania na wzniesieniu w połączeniu z mechaniczną, sterowaną elektronicznie, sześcioprzełożeniową skrzynią biegów, które skutecznie zapobiega trudnościom przy ruszaniu na pochyłościach,
- regulator – ogranicznik prędkości, który ułatwia przestrzeganie przepisów drogowych.

Przyjemność w parze z bezpieczeństwem

Jedną z najważniejszych zalet Citroën C4 jest zapewnienie kierowcy efektywnej przyjemności kierowania. Precyzyjny układ kierowniczy z odpowiednio regulowanym wspomaganiem, starannie opracowana geometria zawieszenia i dobór jego elementów składowych (resory, amortyzatory) gwarantują sterowność i przyjemność jazdy rzadko spotykane w tej kategorii samochodów.

W teście EuroNCAP C4 w wersji 5-drzwiowej uzyskał doskonałe wyniki, otrzymując 5 gwiazdek w kategorii zderzenia czołowego, 4 gwiazdki w kategorii bezpieczeństwa dzieci i 3 gwiazdki w kategorii zderzenia z pieszym. W chwili obecnej C4 może poszczycić się największą ilością zdobytych gwiazdek w swoim segmencie (Small Family Cars) w każdej z trzech ocenianych kategorii.

• Nowe silniki benzynowe

C4 oferuje dwa nowe silniki benzynowe z rodziny „EP” opracowane wraz z BMW Group. Jako pierwszy samochód marki korzystający z układu napędowego wdrożonego w ramach tej współpracy C4 proponuje silnik VTi 120, który zastępuje silnik 1.6i 16V oraz THP 150 w miejsce 2.0i 16V.

Dwa nowe silniki stanowią wyważone połączenie dobrych osiągów, przyjemności jazdy i oszczędnej eksploatacji dzięki znacznemu obniżeniu zużycia paliwa i poziomu emisji CO2.

C4 VTi 120 : dynamizm i oszczędna eksploatacja

Dzięki optymalnemu systemowi wlotu paliwa silnik VTi 120 jest bardziej wydajny, zapewniając większą moc przy małym zużyciu paliwa i obniżeniu poziomu emisji CO2.

C4 VTi 120 o pojemności skokowej wynoszącej 1598 cm3 rozwija moc 88 kW (lub 120 KM CEE) przy prędkości obrotowej 6 000 obr/min. Maksymalny moment wynosi 160 Nm przy prędkości obrotowej 4 250 obr/min.

Parametry silnika zapewniają kierowcy znacznie większą przyjemność jazdy, udostępniając w sposób ciągły duży moment, na poziomie 90% lub powyżej jego wartości maksymalnej w zakresie prędkości obrotowej od 2 500 do 5 750 obr/min.

Silnik współpracujący z mechaniczną, pięcioprzełożeniową skrzynią biegów wykazuje zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 6,7 l/100 km i emisję CO2 na poziomie 159 g, co stanowi obniżenie o 6% w stosunku do poprzedniej wersji silnikowej.

Tym samym silnik C4 VTi 120 spełnia normy ekologiczne obowiązujące na rynku francuskim.
Silnik jest też oferowany z automatyczną, czteroprzełożeniową skrzynią biegów. W tej wersji zużycie paliwa w cyklu mieszanym kształtuje się na poziomie 7 l/100 km, a emisja CO2 na poziomie 165 g/km.
Nazwa VTi oznacza „Variable valve lift and Timing injection” czyli system zmiennych faz rozrządu. 16 zaworów silnika, z aluminiową skrzynką sterowniczą i głowicą, jest poruszanych wlotowymi i wylotowymi wałkami rozrządu wyposażonymi w system zmiennych faz.

Ponadto zawory wlotowe mają zmienny wznios umożliwiający stopniowaną regulację ich maksymalnego skoku, w zależności od woli kierowcy przekazywanej za pośrednictwem pedału przyspieszenia.
Połączenie tych dwóch rozwiązań w postaci wałków rozrządu z systemem zmiennych faz i zmiennego wzniosu zaworów poprawia wydajność silnika, zapewniając w najczęściej występujących warunkach jazdy (z częściowym obciążeniem) poprawę sterowności samochodu dzięki większemu rozporządzalnemu momentowi.

C4 THP 150 : idealna synteza osiągów oraz niskiego poziomu zużycia paliwa i emisji.

Dzięki bezpośredniemu wtryskowi paliwa i zastosowaniu turbokompresora nowy silnik THP 150 oferuje osiągi na najwyższym poziomie w połączeniu z niskim zużyciem paliwa.

Nowa jednostka osiąga maksymalną moc 110 kW (150 KW CEE) przy prędkości obrotowej wynoszącej 5 800 obr/min. Maksymalny moment 240 Nm jest osiągalny przy prędkości obrotowej 1 400 obr/min. Ta wartość utrzymuje się aż do prędkości 4 000 obr/min, gwarantując przyjemność jazdy porównywalną z silnikami wysokoprężnymi z rodziny HDi przy małej i średniej prędkości obrotowej, szczególnie, że moment 156 Nm jest już dostępny przy prędkości 1 000 obr/min.

Silnik we współpracy z nową, sześcioprzełożeniową skrzynią biegów (typu MCM, o budowie identycznej jak wersja mechanicznej, sterowanej elektronicznie skrzyni BMP6) wykazuje zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 6,9 l/100 km (poziom emisji CO2 164 g/km), co oznacza obniżenie o blisko 10% w stosunku do poprzedniego silnika.

Dostępna jest również czteroprzełożeniowa skrzynia automatyczna. W tym przypadku maksymalna moc wynosi 103 kW (140 KM CEE). Maksymalny moment nie ulega zmianie, osiągając wartość 240 Nm przy prędkości obrotowej 1 400 obr/min. Zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 7,7 l/100 km w cyklu mieszanym, czyli o 5% mniej w porównaniu z poprzednią jednostką napędową.

Silnik THP 150 oraz wersja THP 140 opierają się na tym samym schemacie konstrukcyjnym jak silnik VTi 120. Silnik posiada wiele oryginalnych rozwiązań technicznych umożliwiających zadziwiające wprost parametry zważywszy pojemność skokową. Zastosowana technologia, porównywalna z technologią downsizing wykorzystywaną w silnikach wysokoprężnych HDi Citroëna wyróżnia się znaczącymi zaletami w stosunku do tradycyjnych silników powietrznych. Silnik oferuje dwie unikalne technologie benzynowej gamy C4: bezpośredni wtrysk paliwa i turbokompresor.

Silnik THP (Turbo High Pressure) posiada bezpośredni, sekwencyjny wtrysk zasilany wysokociśnieniową pompą elektroniczną. W połączeniu z turbokompresorem układ mechaniczny jest wyposażony w wałek rozrządu z systemem zmiennych faz.

Źródło: Citroen, fot. Citroen

sobota, 6 września 2008

Toyota Hilux po liftingu z nowym silnikiem


Toyota Hilux, najpopularniejszy na całym świecie "pomocnik farmera", dostaje nowe życie - ładniejszy 'make up' oraz mocniejszy silnik. Teraz nowa wersja będzie mogła śmiało konkurować z Mitsubishi L200 i Nissanem Navarą.

Zmodernizowana wersja jeszcze w tym roku
Toyota podała na swojej stronie internetowej, iż odnowiona wersja pikapa znajdzie się w sprzedaży jeszcze przed końcem roku. Teraz, po wielu sygnałach od użytkowników, będzie jeszcze ładniejsza, mocniejsza i komfortowa. Niezawodność pozostanie na takim samym poziomie. Innymi słowy będzie niezniszczalna.

Nowości widać na zewnątrz, w środku jeszcze wiecej luksusu

Nowy trapezoidalny grill, nowocześniejsze reflektory przednie (do wyboru bikseonowe), sportowo wyprofilowany zderzak ze światłami przeciwmgielnymi, 17-calowe felgi z metali lekkich i jeszcze lepsze wyposażenie mają "dodac skrzydeł". Dziś, jak się okazuje, pikapy służą nie tylko do zabójczej pracy na farmie, mogą być także uzupełniem prywatnej floty i dobrą rozrywką dla biznesmena.

Mocniejszy silnik z wtryskiem common rail 3.0 D-4D 171 KM

Pod maską znajdzie się zmodyfkowany i mocniejszy silnik 3.0 D-4D 171 KM generujący 360 Nm. To powinno zadowolić niezadowolonych brakiem mocy w Toyocie. Do wyboru będzie nowa 5-biegowa skrzynia automatyczna. Jak szaleć, to na całego. I to daje teraz luksusowa wersja Hiluxa.

Nowinką są także zmiany tylnego zawieszenia oraz bardziej komfortowe nastawienie amortyzatorów gazowych kolumny McPhersona z przodu. Większa moc wymusiła zastosowanie mocniejszego układu hamulcowego. Wykorzystano wentylowane tarcze 297 mm z przodu i bębny 295 mm. Niespodzianką jest seryjny układ VSC (Variable Stability Control) i... klimatyzacja.

Toyota zapewnia, iż w zależności od rynku sprzedaży wyposażenie może ulec zmianie. Ceny, niestety jeszcze nie podano.

Hilux w pigułce

Historia pikapa sięga do roku 1968, kiedy "pomocnika farmera" zaczęła produkować spółka Hino pod nazwą Briska. Toyota szybko wchłonęła słabszego partnera i tak powstała I generacja pikapa. Obecnie produkowana jest już siódma generacja auta.

W stajni Toyoty był już Hilux 3.0 D4-D Limited Edition, ale bazował na standardowym modelu z 15-calowymi felgami i podkreconym oprogramowaniem wtrysku. To zapewniało wzrost mocy ze 171 do 197 KM (maksymalny moment obrotowy wzrósł z 343 Nm do 430 Nm).

Limitowana edycja powstała w ilości 500 egzemplarzy, głównie na chłonny rynek brytyjski. Hilux ma dobrą prasę, a specjaliści z "Top Gear" próbowali go zatopić i zrzucić z wysokości. Nadaremnie. Ciągle pracował!


Źródło: autoflesz.pl, Carscoop, fot. Toyota

Hybrydowa Honda Insight

Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, Honda zaprezentuje koncepcyjną wersję nowego samochodu hybrydowego o nazwie Insight. Podkreślając zaangażowanie w prace nad „czystymi” napędami, firma wystawi model Insight obok napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi FCX Clarity i sportowego konceptu hybrydowego CR-Z.

Honda od zawsze chciała, aby pojazdy z napędem hybrydowym stanowiły „pomost” do wodorowych napędów przyszłości. Firma zademonstrowała już swój potencjał wprowadzając do produkcji model FCX Clarity, pierwszy na świecie seryjny samochód na wodorowe ogniwa paliwowe. Właśnie do tego modelu Honda Insight nawiązuje stylistycznie, przy czym oba pojazdy charakteryzują opływowe kształty, pozwalające na wykorzystanie zalet ich napędów w najbardziej efektywny sposób.

Insight Concept to stylistyczna zapowiedź wersji produkcyjnej, która wejdzie do sprzedaży w 2009 r. oferując technologię hybrydową nowej grupie klientów.

Najnowocześniejsze technologie pozwoliły na znaczące obniżenie kosztów produkcji podzespołów zintegrowanego napędu hybrydowego (IMA), dzięki czemu powstanie najbardziej przystępny z dotychczas produkowanych samochodów hybrydowych. Ten 5-drzwiowy, hybrydowy hatchback zostanie zbudowany na zupełnie nowej płycie podłogowej i będzie mógł zabrać na pokład 5 osób. Inżynierowie Hondy umieścili kompaktową jednostkę sterującą oraz baterię pod podłogą bagażnika, dzięki czemu Insight posiada nisko położony środek ciężkości i charakteryzuje się praktycznymi zaletami tradycyjnego auta typu hatchback.

Insight będzie wykorzystywał wiele technologii, takich jak specjalne funkcje wspomagające oszczędną jazdę, co bezpośrednio przełoży się na oszczędność paliwa w warunkach drogowych. Wraz z hybrydową wersją Hondy Civic, nowy model będzie powstawał na rozbudowanej w tym celu linii produkcyjnej samochodów IMA w zakładach Suzuka w Japonii.

„Pierwsza Honda Insight zaprezentowana w 1999 roku była pionierem technologii hybrydowych w Europie i pozostała symbolem dążenia Hondy do wprowadzania innowacji przyjaznych środowisku,” powiedział Takeo Fukui, dyrektor generalny Honda Motor Co., Ltd. „Nowa Honda Insight będzie również pierwszym modelem hybrydowym oferowanym w przystępnej cenie, dzięki czemu dotrze do większej ilości klientów, dla których ekonomiczne zużycie paliwa oraz wysoka jakość mają ogromne znaczenie”.

Insight Concept to kulminacja dwóch dekad badań nad hybrydowymi technologiami napędu benzynowo-elektrycznego. Produkcyjna wersja pojazdu trafi do sprzedaży w Europie, Japonii oraz Ameryce Północnej w pierwszej połowie 2009 roku.



Źródło: Honda, fot. Honda